Nieuws

Nieuwsbrief week 12, 2018

Oproep: welke onderwerpen vind je interessant?

Beste popauteur! We zijn bezig een serie informatieve filmpjes te maken over allerlei onderwerpen die voor jou als componist relevant zijn. Het worden interviews met professionals die iets vertellen over hun deel van het vakgebied. Om zo goed mogelijk aan te sluiten bij jouw interesses, horen we graag over welke onderwerpen je meer zou willen weten. Je reactie, via info@popauteurs.nl, wordt erg op prijs gesteld!
Datzelfde geldt overigens voor deze nieuwsbrief. Tips en suggesties horen we graag. Ook die kun je naar bovenstaand mailadres sturen.

 

Spotify wil playlistfraude een halt toeroepen

Op dag 1 ontstond de eerste muziek, een dag later kwamen belangrijke platforms op om die muziek te verspreiden en al op dag 3 was manipulatie van die platforms een feit. Oneigenlijk gebruik om er beter van te worden, vaak door de industrie zelf, elke keer weer in een nieuwe gedaante, passend bij het platform van het moment.
De jongste variant is playlistfraude. In een uitgebreid artikel legde The Daily Dot bloot dat er een soort zwarte markt bestaat, waarop artiesten en labels playlistcurators betalen om een track in overweging te nemen of, beter nog, om die track te plaatsen in een playlist. Hoe meer volgers die playlist heeft, des te meer geld er uiteraard mee gemoeid is. Geld dat maar wat graag betaald wordt, want de macht van playlists in de hedendaagse muziekconsumptie is enorm. Een derde van het Spotify-verkeer vindt plaats via een van de 2500 playlists die de dienst aanbiedt. Inmiddels hebben vele bedrijfjes zich in deze hedendaagse vorm van payola gemengd, door zich op te werpen als intermediair tussen aanbieders en curators.
Spotify heeft al eerder met manipulaties te maken gehad en heeft een speciale afdeling om malversaties te ontdekken en uit te bannen. Het is een soort wedloop geworden die naar verwachting niet snel zal ophouden. In reactie op het artikel van The Daily Dot noemde Spotify deze praktijken ‘slecht voor artiesten en slecht voor fans’. De dienst heeft direct actie ondernomen tegen ‘pay for play’ en de eerste intermediair, Spotlister, de toegang tot Spotify ontzegd.

 

YouTube mengt zich in de strijd tussen Spotify en Apple

Tijdens een keynote speech op SXSW heeft muziekindustrieveteraan Lyor Cohen uitgelegd waarom hij in 2016 bij YouTube in dienst trad als head of music. “Ik was bang dat muziekdistributie een ‘two horse race’ zou worden tussen Spotify en Apple. Ik wilde dat YouTube en Google succesvol zouden worden in de muziekbusiness en diversificatie brengen op distributiegebied.” Overigens heeft zich in de tussentijd een derde ‘paard’ gemeld, in de vorm van Amazon.
Cohen gaf in zijn speech ook iets meer duidelijkheid over de plannen van YouTube en Google om hun muziekdiensten te integreren en te komen met een nieuw platform dat zowel een advertentie- als een abonneemodel kent. Dit platform zou nauw gaan samenwerken met de labels en hen helpen artiesten te laten doorbreken en promoten. Hij verkondigde dan ook de boodschap dat rechthebbenden YouTube moesten zien als vriend, niet als vijand, ondanks aanhoudende meningsverschillen over o.a. de value gap.

 

Apple Music heeft nu 38 miljoen abonnees

Sinds Apple Music in februari zijn laatste abonneecijfers openbaarde, is het aantal betalende gebruikers van de dienst met 2 miljoen gestegen naar 38 miljoen. Dat heeft Eddy Cue, senior vice president of internet software and services bij Apple, bekendgemaakt. Spotify is met 71 miljoen Premium-gebruikers nog altijd het grootste streamingplatform en Amazon Music Unlimited heeft inmiddels 16 miljoen betalende abonnees.
Waarschijnlijk is Apple’s draadloze, stemgestuurde speaker HomePod medeverantwoordelijk voor de ledenaanwas bij Apple Music. Die dienst kost, zoals de meeste streamingdiensten, €9,99 per maand voor een enkele gebruiker, maar voor €14,99 kan ook een familieabonnement worden afgesloten, waar zes personen gebruik van kunnen maken. Apple Music heeft geen ‘gratis’ (uit advertentieopbrengsten betaald) model.

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug