Nieuws

Nieuwsbrief week 04, 2018

Het Buma/Stemra-bestuur; verleden, heden en toekomst

Onlangs heeft NMUV-bestuursvoorzitter Niels Walboomers onderzoek gedaan naar de ontstaansgeschiedenis van Buma/Stemra en het verloop van de samenwerking tussen auteurs en uitgevers in ruim honderd jaar. Daar komen verrassende resultaten uit.
Zo is de bestuursstructuur van Buma/Stemra door de jaren heen al een keer of vijf aangepast om recht te doen aan gewijzigde omstandigheden. En de cijfers van vandaag geven ook een ander beeld dan menigeen denkt. Kortom verplichte kost voor alle mensen en organisaties die een belang hebben in of te maken hebben met Buma/Stemra.
Klik hier het volledige stuk in PDF-formaat.

Kensington wint Popprijs 2017

Kensington heeft, volgens sommigen ‘eindelijk’, de Popprijs 2017 gewonnen. De band kreeg de meest prestigieuze prijs voor Nederlandse popmuziek, bestaande uit een geldbedrag van 10.000 euro en een beeld van Theo Mackaay, op zaterdag 20 januari 2018 tijdens Noorderslag uitgereikt.
Uit het juryrapport: “De band uit Utrecht verkocht eind november de Ziggo Dome maar liefst vijf keer uit. Een ongekende prestatie, zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat Kensington daarmee hun aantal uitverkochte Ziggo Dome-concerten tot tien zag stijgen. In vierentwintig maanden tien keer zo’n immense zaal uitverkopen, dat mag beslist uniek heten.” Sinds de oprichting in 2005 heeft Kensington alles in eigen hand gehouden. Die onafhankelijke ‘do it yourself’ (DIY) mentaliteit heeft de jury meegewogen in haar oordeel.
De jury bestond dit jaar uit Guus Bleijerveld (BV Pop; Popauteurs.nl), Lisa de Jongh (Patronaat), Gijsbert Kamer (De Volkskrant), Jan Douwe Kroeske (Double 2), Peter Sikkema (De Oosterpoort; Eurosonic Noorderslag), Job de Wit (freelance journalist) en Diederik van Zessen (NPO 3FM).

YouTube voert ISNI-id’s voor songwriters en artiesten in

YouTube heeft zich aangesloten bij het ISNI-programma, wat staat voor International Standard Name Identifier. Dit helpt bij het identificeren van componisten, artiesten en anderen die hebben bijgedragen aan een creatief werk. Binnen ISNI hebben alle makers waarvan werken gebruikt worden een uniek eigen nummer, waarmee zij kunnen worden herkend en de juiste vergoeding kunnen krijgen. YouTube is de eerste muziekdienst die zich bij dit platform aansluit.
De industrie gebruikt al ISRC- en ISWC-codes om specifieke opnamen en liedjes te herkennen. YouTube heeft een eigen systeem (Content ID) om rechthebbenden te identificeren, maar is in het verleden altijd zwaar door de muziekindustrie bekritiseerd voor zijn rechtenafhandeling.

 

UMPG en Auddly willen gezamenlijk song data-probleem aanpakken

Hoewel elk land zijn eigen wetten heeft, is het accuraat identificeren en uitbetalen van songwriters voor hun gestreamde werken een internationaal probleem. Auddly, een Zweedse startup van songwriter Max Martin en ABBA-voorman Björn Ulvaes, probeert iets aan dit probleem te doen. Het heeft software ontwikkeld om de metadata van liedjes te achterhalen en managen. Verschillende grote performance rights organisations werken hier al mee, maar Auddly heeft nu ook een eerste deal gesloten met een grote muziekuitgever, Universal Music Publishing Group.
Anders dan bij andere diensten die zich met hetzelfde probleem bezighouden, kunnen makers bij Auddly zelf hun auteursrechtelijke informatie in het systeem invoeren. Sinds kort kan dit, behalve voor nieuwe composities, ook voor bestaande werken.

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug