Nieuws

Nieuwsbrief week 02, 2018

Interessante panels ESNS

Komende week is in Groningen weer het jaarlijkse ESNS-festival (voorheen Eurosonic Noorderslag), met overdag de ESNS-conferentie. Hoewel deze evenementen over het algemeen vooral de artiestenkant van het vak belichten, zijn volgende week toch ook een paar interessante panels voor auteurs en componisten te bezoeken.
Op vrijdagmiddag 19 januari, van 16.30 tot 17.30 uur, is ‘Het Auteurscontractenrecht – De tussenstand’. Daarin bespreken prof. Bernt Hugenholtz (IVIR), Erwin Angad-Gaur (Ntb, Platform Makers), Paul Solleveld (NVPI, PCMI) en Pim van Klink (Federatie Auteursrechtbelangen, Brein) in hoeverre gebruik gemaakt is van de nieuwe wettelijke mogelijkheden, van de geschillencommissie en van de mogelijkheid tot collectief onderhandelen, of de wet wordt nageleefd en wat beter kan of moet.
Op zaterdagmiddag 20 januari, tussen 13.30 en 14.30 uur, is het ‘Songwriterspanel’, met liedjesschrijvers Jantine Annika Heij, Iason Chronis (ook Popauteurs.nl-bestuurslid) en Tessa Douwstra, o.l.v. Rita Zipora. Zij geven inzicht in hoe ze te werk gaan. Schrijven ze het liefst alleen of liever met anderen? En hoe schrijf je eigenlijk voor een andere artiest? De afgelopen jaren is het steeds belangrijker geworden om een demosong op hoog productioneel niveau af te leveren. Staat dit het songwriting-proces in de weg, of versterkt dit het juist? Kun je productie en song überhaupt nog van elkaar onderscheiden? En hoe belangrijk is de muziekindustrie om als songwriter succesvol te kunnen zijn?

 

2018 het jaar van de waarheid voor Spotify

De kogel is door de kerk. De beursgang van Spotify, die al zo lang in de lucht hangt, gaat ergens in de komende maanden plaatsvinden. Daartoe heeft het bedrijf eind vorig jaar de nodige documenten ingediend bij de Amerikaanse beurstoezichthouder, zeggen bronnen tegen Amerikaanse media. De muziekdienst kiest voor een bijzonder soort beursgang, een zogeheten ‘direct listing’.
Het bedrijf wordt een waarde toegedicht van 19 miljard dollar (16 miljard euro). Twee jaar geleden was dat nog de helft. Of de aandelen dat bedrag ten tijde van de direct listing ook nog waard zijn, is de vraag. Goed nieuws is, dat Spotify bekendgemaakt heeft de grens van 70 miljoen betalende gebruikers te hebben doorbroken. Nog maar vijf maanden geleden werd het aantal van 60 miljoen gehaald. Die aanwas van 2 miljoen per maand is het dubbele van wat grootste concurrent Apple naar eigen zeggen realiseert.
Tegenover dit goede nieuws staat echter een aanklacht van muziekuitgever Wixen, die 1,6 miljard dollar van Spotify eist. De publisher is van mening dat de muziekdienst willens en wetens de auteursrechten op de Amerikaanse markt schendt, door tienduizenden liedjes aan te bieden, zonder afspraken te hebben gemaakt m.b.t. de mechanische rechten. Wixen behartigt de belangen van onder meer Neil Young, The Beach Boys, Tom Petty, The Doors, Rage Against The Machine en The Black Keys.

 

In VS vorig jaar 4x zoveel betaalde als gratis audiostreams

In 2017 werden in de Verenigde Staten vier keer zoveel liedjes beluisterd via betaalde abonnementsdiensten als Spotify en Apple Music, als via gratis (door advertenties betaalde) varianten. Dat blijkt uit het BuzzAngle Music 2017 US Report. Het verschil wordt veroorzaakt doordat de groei van betaalde streams twee keer zo snel gaat als die van onbetaalde. In 2017 werden in de VS 301,3 miljard liedjes tegen betaling gestreamd (+57,5%) tegenover 75,6 miljard (+27,3%) gratis. Het totaalaantal on-demand audiostreams groeide met 50,3% tot 376,9 miljard stuks. Betaald beslaat daarvan dus 80%.
Het aantal on-demand videostreams (vooral op YouTube en Vevo) steeg met 21,9% naar 221,1 miljard.

 

 

Zeven voorspellingen voor de muziekbranche in 2018

Het jaar is natuurlijk niet echt begonnen zonder voorspellingen. Forbes zette er zeven op een rij. Voor wie deze nieuwsbrief regelmatig leest, heeft dit kijkje in de glazen bol een hoog ‘oh ja’-gehalte, maar het is hoe dan ook handig het nog eens allemaal onder elkaar te zien staan.
Hoe vergaat het Spotify, Amazon, Google, Apple, onze online mediaconsumptie, de major labels en de verkoop van vinyl in dit nieuwe jaar? Lees het hier en zeg niet dat we niet gewaarschuwd hebben.

 

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug