Nieuws

Nieuwsbrief week 46, 2017

Tidal voegt credits toe aan albums en liedjes

Het ontbreken van gedetailleerde album- en trackinformatie op streamingdiensten is al geruime tijd een doorn in het oog van gebruikers en uiteraard van makers die erkenning willen voor hun bijdragen. Tidal speelt daar nu op in door uitgebreide credits toe te voegen aan miljoenen albums en tracks. Het gaat daarbij om componisten, muzikanten, productie, mix, mastering, label info en zelfs artwork credits.
Het platform zegt dagelijks informatie toe te voegen. Gebruikers kunnen de digitale liner notes bereiken door te klikken op de ‘Show Options’ knop en dan te kiezen voor ‘Album Info’ of ‘Track Info’ (al naar gelang waarnaar geluisterd wordt).
Tidal is maar een kleine speler op streaminggebied, maar hopelijk nemen grotere spelers dit voorbeeld eindelijk eens over.

Spotify, Deezer en SoundCloud starten Europese lobbygroep

Vorige week is een aantal digital service providers een alliantie gestart onder de naam Digital Music Europe (DME). Vooral op lobbygebied zal samenwerking plaatsvinden. Deelnemers aan het initiatief zijn Spotify, Deezer, SoundCloud, 7digital, Qobuz en Soundcharts. DME wil de kennis en visie van zijn leden delen met beleidsmakers, media en de digitale muziekindustrie, en zo ‘bijdragen aan de ontwikkeling van beleid dat een gunstig zakelijk klimaat schept voor digitale muziek’.
Ze maken niet helemaal duidelijk voor wie dit hypothetische zakelijke klimaat dan precies gunstig moet zijn, maar het is bekend dat wereldwijd opererende DSP’s niet graag onderhandelen met meerdere rechtenorganisaties in meerdere gebieden, die er andere regels op nahouden. Een ander pijnpunt is de vraag hoe je een muziekstartup kunt beginnen zonder het businessmodel al voor aanvang te ondergraven door voorschotten te moeten betalen of aandelen te moeten uitgeven aan labels of uitgevers.
De samenwerking komt aan de vooravond van debatten binnen de EU, die uiteindelijk moeten leiden tot een Digital Single Market binnen Europa.

 

MIDiA kondigt Streaming Services Market Shares Report aan

Onderzoeksbureau MIDiA heeft de streamingmarkt in kaart gebracht en biedt het daaruit voortvloeiende rapport Streaming Services Market Shares te koop aan. In de aankondiging hiervan wordt al de nodige interessante informatie gedeeld.
Zo steeg het aantal muziekabonnees van 76,8 miljoen in 2015 naar 132,6 miljoen eind 2016. Spotify had in het laatste kwartaal van 2016 een aandeel van 35% in de totale abonneemarkt. Apple Music bezette met 21 miljoen abonnees een tweede plaats, goed voor een aandeel van 15,6%. In de grootste abonneemarkt, de Verenigde Staten, leidt Spotify met een aandeel van 38%. De Zweedse dienst domineert ook de grootste streamingmarkt van Europa, het Verenigd Koninkrijk. China levert het op een na grootste aantal streamingabonnees, maar komt in omzettermen pas op de 13e plaats. In de op twee na grootste abonneemarkt, Japan, gaat Amazon aan kop. Brazilië is de grootste abonneemarkt van Latijns Amerika.

 

 

‘Luistervariatie’ op Spotify flink gestegen

Spotify zegt een ‘explosie aan luistervariatie’ te ervaren. Het doelt daarbij op het aantal verschillende artiesten dat een gemiddelde luisteraar per week streamt. Sinds 2014 is dit aantal met 37% gegroeid, van gemiddeld bijna 30 naar 41 verschillende artiesten. De grootste toename vond het afgelopen jaar plaats. Spotify schrijft het belangrijkste deel van deze ontwikkeling toe aan zijn gepersonaliseerde playlists en ‘discovery tools’, zoals Discover Weekly, Release Radar, New Music Friday, Fresh Finds en Daily Mix.
Volgens Spotify is het gemiddelde aantal uren dat gebruikers elke week luisteren sinds 2014 met een kwart gestegen, hoewel niet wordt aangegeven hoeveel uren dat dan zijn.
De dienst concludeert dat ‘de taart groter wordt, en er meer punten uit worden gesneden’.

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug