Nieuws

Nieuwsbrief week 44, 2017

Beste Popauteurs,

Wellicht heeft u inmiddels uit de pers begrepen dat de ALV van Buma/Stemra, jl. maandag, een enerverende middag was waarbij uiteindelijk de cijfers over 2016 zijn goedgekeurd en décharge is verleend aan het Bestuur.

Tijdens de vergadering kwam een groot aantal feiten aan het licht, waarbij wij niet tevreden waren over de antwoorden die de ceo van Buma/Stemra, Wim van Limpt, gaf. Daardoor voelde ik mij geroepen met de vergadering te delen dat ik me grote zorgen maak over zijn functioneren en uiteindelijk ben ik met een motie gekomen tegen de heer Van Limpt. Ik wil u als achterban van onze vereniging graag informeren waar deze motie op gebaseerd was.

Mijn belangrijkste argumenten die ik namens Popauteurs.nl heb aangedragen, waren dat hij niet de juiste route heeft gevolgd met betrekking tot de klokkenluider. Hij had mijns inziens de route van de Vertrouwens Persoon Integriteit binnen Buma/Stemra moeten volgen, waardoor voorkomen had kunnen worden dat twee mede-directieleden beschadigd zouden worden zoals nu gebeurd is. Dit is een cruciale denkfout van de directie van Buma/Stemra. (Als u geïnteresseerd bent in mijn conclusie, verwijs ik u naar het ‘reglement meldingsregeling Buma/Stemra’, waarin wordt uitgelegd hoe te handelen als zich een ‘klokkenluider’ meldt. Dit reglement vindt u hier op onze website)

Uiteindelijk hebben de uitleg van zowel de NautaDutilh-jurist (Paul van Olden) alsook de interim-cfo van Buma/Stemra (Martin de la Rambelje) duidelijk gemaakt dat het onderzoek naar de vermeende werkwijze van de cfo en lco van Buma/Stemra tot nu toe méér dan €900.000,= heeft gekost. Dat heeft echter feitelijk niet veel aan het licht gebracht, ondanks de zware aantijgingen die de ceo van Buma/Stemra zowel tijdens de ALV alsook in de pers blijft doen.

Daarnaast is er nog het feit dat de ceo niet eerlijk is geweest bij zijn sollicitatie naar deze functie, aangezien hij in zijn cv niet de waarheid vermeld heeft. Inmiddels is bekend dat hij meerdere jaren, dus niet alleen over het jaar waarin zijn zaken failliet gingen, geen Buma-rechten heeft afgedragen toen hij eigenaar was van twee discotheken in Brabant. Normaal gesproken draagt een discotheek afhankelijk van zijn oppervlakte zo’n €3.000,= tot €10.000,= per jaar af. Dat betekent dat het in dit geval minimaal om enkele duizenden euros gaat.

Verder dient volgende week een kort geding, aangespannen door de vorige ceo van Buma/Stemra, Hein van der Ree. Daarin vraagt hij de heer Van Limpt en Buma/Stemra de beschuldigingen ‘dat de vorige directie ook gesjoemeld zou hebben’ te rectificeren.

Ook heeft de heer Van Limpt een gerechtelijke procedure aangespannen tegen het College van Toezicht Auteursrechten (CvTA), zonder hierin zijn bestuur te hebben betrokken.

Dit waren voor mij genoeg redenen om de ALV te vragen om de ceo door het bestuur op non-actief te laten zetten en uiteindelijk ontslag aan te zeggen.

Mijn motie is uiteindelijk niet aangenomen, hoewel bij Stemra 39%(!) van de leden tegen het gevoerde beleid blijkt te hebben gestemd! Voorwaar een zwaar tegenoffensief!
In de media schrijft Buma/Stemra nu dat ‘met overgrote meerderheid’ voor het beleid van de heer Van Limpt is gekozen, maar afgaande op deze cijfers hoop ik dat u zelf uw conclusie trekt over de publiciteit die Buma/Stemra de wereld instuurt!
Het bestuur en ook de directie van Buma/Stemra dient wat mij betreft ernstig bij zichzelf te rade te gaan wat zij met deze uitslag van 39% tegenstemmers aan moet. Het zou te prijzen zijn als de betrokkenen hieruit de juiste conclusies gaan trekken en Buma/Stemra niet nog langer laten besmeuren door alle negatieve publiciteit die maar over de organisatie heen blijft komen, door toedoen van de pr-machine van de heer Van Limpt.

Ik verzeker u dat ik als voorzitter van Popauteurs.nl in de komende weken scherp zal blijven in mijn commentaar op de gebeurtenissen rondom bestuur en directie van Buma/Stemra, wat een belangrijke taak is ten behoeve van onze leden.

Vriendelijke groet,

Tom Peters
Voorzitter Popauteurs.nl

 

Millennial besteedt tweederde ‘audiotijd’ aan live radio

De tijd die Nederlandse millennials aan audio besteden, ligt met 202 minuten per dag 7% boven het gemiddelde niveau (190 minuten per dag). Bijna tweederde van de ‘audiotijd’ van millennials bestaat uit live radio. Daarnaast besteden zij gemiddeld 20% van hun totale luistertijd aan muziekdiensten en 6% aan eigen muziek. Dit blijkt uit de recentste versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Dit onderzoek is uitgevoerd door GfK onder ruim 5.300 respondenten van 13 jaar en ouder. Millennials worden hierin gedefinieerd als de leeftijdsgroep 20-34 jaar.
Meer dan de helft van de millennials (53%) gebruikt de autoradio weleens om naar live radio te luisteren. Dat is vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde van 58%. Bij de smartphone en de laptop is het verschil groter. Maar liefst 40% van de millennials gebruikt hun smartphone om live radio te luisteren, tegenover gemiddeld 26% smartphonegebruik in de totale groep van 13 jaar en ouder. Het gebruik van laptop/notebook ligt onder millennials met 35% ver boven het landelijk gemiddelde van 20%.

 

Amazon bezig met opmars op de streamingmarkt

In het tijdperk waarin online muziek nog synoniem was voor de verkoop van cd’s via internet, was Amazon de absolute marktleider. De kroon werd met de doorbraak van downloads echter overgenomen door Apple, dat een paar jaar geleden onttroond is door streaminggigant Spotify. Maar Amazon herpakt zich momenteel en is met een duidelijke opmars bezig op de streamingmarkt, blijkt uit recent onderzoek van MIDiA. Van de 162 miljoen muziekabonnees die er wereldwijd zijn, worden er 16 miljoen (10%) bediend door Amazon, goed voor een derde plek. Drie jaar geleden stond het bedrijf nog 14e. Apple Music en Spotify staan op 2 en 1, met resp. 28,2 miljoen (17%) en 58 miljoen (36%) betalende gebruikers.
Tweederde van de muziekabonnees is jonger dan 40 jaar; de meesten tussen de 25 en 34. Iedereen jaagt op dezelfde, beperkte groep mobielgerichte muziekliefhebbers… behalve Amnazon. Dat richt zich op doorsnee, oudere huishoudens. Jammer genoeg willen velen van hen geen 10 dollar per maand betalen voor alleen muziek en de meesten spenderen maar weinig tijd aan muziek luisteren via de mobiel. Daarom is de spraakgestuurde Echo, het geheime wapen van Amazon, ook zo belangrijk. Dat brengt een laagdrempelige, gratis muziekervaring naar de huiskamer.

 

‘Spotify op lange termijn in potentie $100 miljard waard’

Volgens een rapport van investeringsbank GP Bullhound zou Spotify weleens op $20 miljard gewaardeerd kunnen worden als het eind dit, begin volgend jaar naar de beurs gaat. Volgens analisten van het bedrijf zal het aantal abonnees van de dienst groeien van de 60 miljoen die in juli werden aangekondigd naar 100 miljoen in de zomer van 2018. Tegen 2020 zou het aantal Spotify-gebruikers rond de half miljard liggen, waarvan 200 miljoen betalende abonnees. En de uitsmijter van het rapport: de streamingdienst heeft ‘op de lange termijn’ de potentie om $100 miljard waard te worden.
Full disclosure: GP Bullhound is een van de investeerders in Spotify. Maar dat maakt het ongebreideld fantaseren er natuurlijk niet minder leuk op…

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug