Nieuws

Nieuwsbrief week 42, 2017

Nu ook Buma NL Awards voor componisten en muziekuitgevers

De uitreiking van de Buma NL Awards kende begin deze maand een aantal primeurs. Voor het eerst werden ook Nederlandstalige ‘urban’ en alternatieve muziek met een Buma NL Award onderscheiden en mochten, naast de artiesten, ook de componisten en muziekuitgevers op het podium een beeldje in ontvangst nemen.
Frans Bauer, Boef, Vreemde Kostgangers, Marco Borsato, Henk Dissel en Ronnie Flex waren dit jaar de belangrijkste winnaars. Laatstgenoemde kreeg zelfs twee onderscheidingen: zijn hit Energie was afgelopen jaar de populairste urban single én het meest gedraaide urban nummer in de horeca.
In totaal werden 38 prijzen uitgereikt in 11 categorieën. Een ontroerde Lenny Kuhr kreeg een Lifetime Achievement Award voor haar gehele oeuvre.
Alle winnaars staan vermeld in dit overzicht.

 

Zendermanager: kwart Nederlandse muziek op Radio 2

Jan-Willem van Engelen, de zendermanager van NPO Radio 2, wil een structurele bijdrage leveren aan de Nederlandse popcultuur en streeft naar minstens 25 procent Nederlandse muziek in de programmering op ‘zijn’ zender. Dat zei hij tijdens de Buma NL-conferentie. Op dit moment is 18 procent van de muziek al van Nederlandse bodem.
Buma Cultuur-directeur Frank Helmink noemde deze toezegging ‘de beloning van een jarenlange lobby om meer Nederlands product op de nationale publieke radio te krijgen’. Hij zei verder: “De NPO is de omroep ‘van iedereen en voor iedereen’. Zeker als je kijkt naar de radio hebben wij altijd gevonden dat het Nederlands product daarin een ondergeschoven kindje was. Deze toezegging van de NPO Radio 2-netmanager is een terechte erkenning én een impuls voor alle Nederlandse muziek. (…) Het is muziek die perfect past op een zender als NPO Radio 2 maar ook op veel andere radiostations. Onze missie is dan ook nog niet ten einde.”

 

 

 

Hoe streaming het geluid van popmuziek verandert

Dit artikel laat zien hoe vooral popauteurs hun werkwijze aanpassen aan het streamingtijdperk. Kort en concreet komt het erop neer dat de liedjes korter worden en het refrein eerder komt dan ooit. En misschien nog wel het opvallendst is de manier waarop popauteurs hun ambacht benaderen. De meeste indie-artiesten schrijven een liedje en hopen dan dat dat goed ontvangen wordt. Bij popmuziek is het de bedoeling om een dikke hit te scoren en is het dus verstandig om eerst te kijken wat het publiek wil, om daar vervolgens naartoe te schrijven.
In het verlengde hiervan ging het programma Nachtkijkers op NPO Radio 1 onlangs over het intro van popsongs. Ook dat is aan verandering onderhevig, bleek uit een interview met Martijn Groeneveld van Mailmen Studio’s.

 

 

 

Spotify werkt aan platform voor songwriting credits

Onlangs vond in Londen het eerste songwriters camp plaats in het kader van Spotify’s Secret Genius-initiatief. Uit dat programma zullen in de toekomst nog meer ontwikkelingen voortkomen, die zullen resulteren in een betere zichtbaarheid van componisten op de streamingdienst. Paul Adam, Spotify’s head of songwriter relations Europe, zei dat tegen Music Week.
“Omdat streaming de afgelopen jaren geëxplodeerd is, staan die gegevens er nog niet op,” legt Adam uit. “Op cd en vinyl is die informatie er uiteraard al wel. We zijn bezig een platform te bouwen waar al die data opkomen. (…) Dat zal niet volgende week af zijn, maar op een gegeven moment wel. Daar wordt op heel veel niveaus aan gewerkt.”

 

 

 

Ook interessant:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug