Nieuws

Nieuwsbrief week 06, 2017

Gemiddelde prijs streamingabonnement gedaald naar $6,49

Ongeacht de valuta wordt de doorsneeprijs voor een streamingabonnement doorgaans aangeduid met ‘9,99 per maand’. In werkelijkheid blijkt dat fors lager te liggen. Er vinden namelijk nogal wat prijspromoties plaats, het ene territorium is überhaupt goedkoper dan het andere en er wordt veel gebundeld bij mobiele abonnementen. Als dat alles in de prijs betrokken wordt, kwam die volgens een rapport van MiDIA Research uit op een wereldwijd gemiddelde in 2015 van slechts $6,49. En dat is niet alles: die prijs is fors dalende. In 2013 stond het wereldwijde gemiddelde nog op $8,24 per maand. Daar staat tegenover dat het aantal betalende streaminggebruikers, mede door die lagere prijs, gestegen is tot 106,3 miljoen in 2016. En dat is dan weer een snellere groei dan in 2013 en 2014.
Lees verder voor MiDIA’s toekomstvisie op het aantal streamingabonnees.

 

Zuckerberg: “Makers verdienen een goede beloning voor content”

Facebook gaat zich meer en meer richten op video en dan in het bijzonder op ‘premium content’. In eerste instantie zal het gaan om ‘kortdurende’ content, die aan gebruikers zal worden aangeboden in een omgeving die naar verluidt veel weg heeft van YouTube. In een gesprek met investeerders heeft oprichter Mark Zuckerberg gezegd dat Facebook er klaar voor is zijn advertentie-inkomsten te gaan delen met alle mogelijke rechthebbenden. Daarbij werd het woord ‘muziek’ overigens niet expliciet genoemd. Niettemin is het hoopgevend dat hij – m.b.t. premium content – zei: “Makers moeten goed betaald krijgen voor hun content om hen in het maken van die content te ondersteunen en wij moeten daar een businessmodel omheen maken. Daar werken we aan en dat zal vanuit de advertentie-inkomsten betaald worden.”
‘Kortdurende premium content waar Facebook voor wil betalen’… je hoort de labels al hun oren spitsen.
Maar deze omschrijving zou ook een indicatie kunnen zijn voor een volgende acquisitie van Facebook. Het platform heeft momenteel een oorlogskas van $30 miljard, dus het zou overnamen kunnen gaan doen. Omdat consumenten, naast video, veel tijd besteden aan muziek en games, lijkt een acquisitie in die hoek logisch. Facebook is er immers bij gebaat dat gebruikers zoveel mogelijk tijd doorbrengen op het platform zelf, omdat dat advertentie-inkomsten genereert. Een Amerikaanse analist suggereert dat Spotify en game-ontwikkelaar Activision de belangrijkste overnamekandidaten zijn.

 

Spotify wil beursgang uitstellen (maar dat zal pijn doen)

Al langere tijd wordt gespeculeerd dat Spotify in 2017 naar de beurs zou gaan. Volgens TechCrunch overweegt de streamingdienst nu echter die beursgang tot 2018 uit te stellen. Dat zou Spotify de gelegenheid geven om financieel wat meer orde op zaken te stellen en zijn marges te verbeteren. Daartoe zal het wel andere deals met de rechthebbenden moeten uitonderhandelen, want onder de huidige voorwaarden is het businessmodel naar verluidt niet levensvatbaar (te maken). Spotify betaalt momenteel 70% van zijn inkomsten door; 55% aan de labels en artiesten en 15% aan uitgevers en componisten.
Het uitstellen van de beursgang zal echter niet ongemerkt aan (de portemonnee van) Spotify voorbijgaan. Dit komt door de voorwaarden waaronder het afgelopen jaar een financiële injectie van 1 miljard dollar kreeg. Die zijn zo scherp, dat de investeerders bij een uitstel tot volgend jaar $449 miljoen aan voordelen zullen behalen, verdeeld over rente en bedongen kortingen. Lees hier hoe die berekening tot stand gekomen is.

 

Ook interessant:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug