Nieuws

Nieuwsbrief week 51, 2016

Europees Parlement wil betere beloning van auteurs en makers

De waarde van culturele en creatieve werken is verschoven van de rechthebbenden, artiesten en producenten naar de platforms die deze werken aanbieden. Dit moet veranderen, betoogt een rapport van het Europees Parlement, dat is opgesteld door parlementsleden die industrie en cultuur in hun portefeuille hebben.
Medeauteur Christian Ehler: “Door deze verschuiving is een inefficiënte en oneerlijke markt ontstaan, die op de langere termijn de gezondheid van de culturele en creatieve sectoren binnen de EU en het succes van de Digital Single Market bedreigt. De YouTubes en Googles van deze wereld moeten ophouden zich te verschuilen achter ‘safe harbours’.” Hij geeft aan dat een modernisering van het auteursrecht om aan te sluiten bij het digitale tijdperk van het grootste belang is om de vele artiesten, creatieven en ontwerpers in de culturele en creatieve sectoren een waardig bestaan te geven.
Daarmee is dit rapport de eerste poging om dit probleem in kaart te brengen en om samenhangend beleid te ontwikkelen voor het grote en groeiende deel van de Europese economie dat bestaat uit culturele en creatieve industrieën. Daaronder valt alles van architectuur tot kunst en van mode tot films, televisie, games, muziek en boeken.

 

Updates Auteursrechtgids gepubliceerd

Deze maand zijn de updates voor de Auteursrechtgids Voor De Nederlandse Praktijk gepubliceerd op www.auteursrechtgids.nl. Hier worden voor gebruikers van de gids ontwikkelingen bijgehouden die een in de gids besproken onderwerp nader duiden of in een ander daglicht plaatsen, of die überhaupt nieuw zijn, met uitleg van de consequenties.

 

YouTube schikt met de NMPA over onbetaalde royalty’s

De National Music Publishers’ Association (NMPA) en YouTube hebben een schikking getroffen in hun dispuut over onbetaalde auteursrechten. Het zou om een bedrag van ruim 40 miljoen dollar gaan, melden twee anonieme bronnen aan de New York Times. De NMPA heeft de afspraak tegenover Bilboard bevestigd.
Als onderdeel van de deal krijgen bij de NMPA aangesloten uitgevers inzage in een door YouTube aangelegde lijst met liedjes waarvan het geen of onvolledige metadata heeft, als gevolg waarvan correcte uitbetaling niet mogelijk is. Zodra de juiste componisten en auteurs geïdentificeerd zijn, zal de uitkering alsnog plaatsvinden. Daarvoor put YouTube uit gelden die voor dit doel gereserveerd zijn.
Met deze schikking zijn de verhoudingen tussen de videosite en de muziekindustrie echter nog verre van genormaliseerd. Partijen als ASCAP, NMPA, The Songwriters Guild Of America, SoundExchange, SESAC en RIAA hebben deze week een brief (pdf) gestuurd aan de toekomstige president van de Verenigde Staten, Trump. Hij wordt daarin opgeroepen de teugels van YouTube niet te laten vieren.

 

Apple Music is de 20 miljoen abonnees voorbij

Nog geen 18 maanden na de lancering is Apple Music de grens van 20 miljoen betalende gebruikers gepasseerd. De vorige bekendmaking, in september, behelsde een aantal van 17 miljoen abonnees, een stijging dus met 15%. Van alle gebruikers heeft 60% de afgelopen 12 maanden geen gebruik gemaakt van de iTunes Music Store. Dit zijn deels slapende gebruikers, maar ‘het merendeel zijn nieuwe consumenten’, aldus Apple’s svp of internet software and products Eddy Cue. Apple Music is nu in 100 landen beschikbaar en meer dan de helft van de abonnees bevindt zich buiten de Verenigde Staten.
In een interview met Billboard spreken Cue en Beats 1’s Zane Lowe verder nog over exclusives, de dominantie van Apple Music op hiphopgebied, de ambities van de streamingdienst en de toenemende concurrentie.

Foto: Justin Sullivan/Getty Images

 

Ook interessant:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug