Nieuws

Nieuwsbrief week 49, 2016

Afspraken muziekgebruik radio en tv gunstig voor componisten

De samenwerking van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra met Nederlandse tv- en radiozenders is gunstig voor de schrijvers van liedjes. Dat heeft de organisatie, die Nederlandse componisten, tekstschrijvers en uitgevers vertegenwoordigt, bekendgemaakt na de jaarlijkse uitkering voor muziek op radio en tv.
In 2016 keerde de organisatie tijdens de jaarlijkse uitkering voor muziek op radio en tv ongeveer 95 miljoen euro uit. Dit bedrag is bestemd voor alle auteurs en uitgevers van de gebruikte liedjes. Daarbij horen ook buitenlandse makers van muziek, die veel op de Nederlandse radio en tv gedraaid worden. Buma/Stemra keert gedurende het hele jaar geld uit aan rechthebbenden in verschillende categorieën, waaronder online- en livemuziek. In 2015 was dat in totaal 182 miljoen euro.

 

CISAC rapporteert stijging inkomsten uit muziekauteursrechten

De wereldwijde koepel voor collectief beheersorganisaties CISAC heeft een rapport gepubliceerd, waaruit blijkt dat het namens auteurs, componisten en makers geïnde bedrag in 2015 tot recordhoogte gestegen is. De inkomsten bedroegen 8,6 miljard euro, een verbetering met 8,9% vergeleken met het jaar daarvoor. Een deel van die stijging komt volgens CISAS op het conto van fluctuerende wisselkoersen. Bij gelijkblijvende koersen zou de stijging 4,4% bedragen.
De inkomsten uit digitale diensten stegen met 21,4% en zijn nu goed voor 7,2% van het totaal. In de regio Europa werd 5 miljard euro aan omzet uit royalty’s gegenereerd, een stijging met 3,6% en goed voor 58,4% van CISAC’s wereldwijde totaal. Voor meer informatie is het complete rapport hier te downloaden.

 

 

Hoe ziet Universal de nieuwe deal met Spotify voor zich?

Hoewel streaming dit jaar meer dan 1 miljard dollar in het laatje van Universal bracht, heeft de major (evenals Sony en Warner) momenteel geen langetermijncontract met Spotify. De lopende deal wordt steeds met een maand verlengd. Grootste twistpunt in de onderhandelingen is (uiteraard) hoeveel Spotify in de toekomst aan de labels gaat doorbetalen. Op dit moment is dat 55% van alle inkomsten, maar Spotify betoogt dat het noodzakelijk is dat percentage naar rond de 50 terug te schroeven, omdat het anders nooit een winstgevend bedrijf kan worden (en onthoud dat ook de majors aandeelhouders zijn in de streamingdienst).
Uit dit artikel blijkt, dat Vivendi-ceo Arnaud de Puyfontaine (foto) weliswaar inziet dat Spotify niet eeuwig verlieslijdend kan zijn, maar dat hij niet van plan is de weg richting de zwarte cijfers door Universal te laten bekostigen. Hij impliceert dat de Zweden het geld maar ergens anders vandaan moeten halen. Van de consument, bijvoorbeeld. Dit kan door het introduceren van andere abonnementsvormen, door de prijs te verhogen, of – het stokpaardje van de industrie – door het gratis model te beperken. Dit laatste kan betekenen dat bepaalde high profile releases eerst gedurende bepaalde tijd exclusief worden aangeboden aan Premium-gebruikers.
De besprekingen zijn echter nog gaande, dus wordt vervolgd…

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

SaveSave

terug