Nieuws

Nieuwsbrief week 45, 2016

Nieuwe muziek-app Popped richt zich op ‘luie luisteraars’

De Amsterdamse start-up Stoneroos heeft in opdracht van Sony Music een muziek-app ontwikkeld voor ‘luie luisteraars’. Deze app, Popped, heeft als doel om de gebruikers op een simpele en speelse manier nieuwe muziek te laten ontdekken en delen met hun vrienden. Daarbij selecteert de app muziek op basis van de stemming die de luisteraar heeft aangegeven. Door te liken en disliken wordt de muziek steeds beter afgestemd op diens persoonlijke smaak.
Volgens Popped is het irritant om onderweg en tijdens werk, feestjes, eten of sporten tussendoor met muziek bezig te moeten zijn. Bovendien heb je vaak niet de tijd om snel je weg te vinden in het aanbod van miljoenen nummers op diensten als Spotify. Daarom speelt Popped altijd eindeloos muziek, ‘zodat jij je snel weer kunt focussen op waar je mee bezig bent’. Tussendoor hoor je naar eigen zeggen ‘geen reclames, praatgrage dj’s of andere irritante onderbrekingen’.
“Ons doel was om het gemak van radio te combineren met een lerend systeem dat ‘luie luisteraars’ ook in hun muzieksmaak voorziet,” zegt medeoprichter Daan Grasveld in een verklaring. Popped is verkrijgbaar in een Android- en een iOS-variant.

 

 

Buma/Stemra en SoundCloud sluiten tweejarige Europese deal

SoundCloud en Buma/Stemra hebben bekendgemaakt dat ze een tweejarige Europese overeenkomst hebben gesloten, die de vergoeding voor het gebruik van muziek van de bij Buma/Stemra aangesloten leden regelt. De deal, die met terugwerkende kracht ingaat per 1 oktober 2016, heeft betrekking op SoundClouds abonneeservice SoundCloud Go, die momenteel beschikbaar is in de VS, Groot-Brittannië, Ierland, Frankrijk, Australië, Canada en Nieuw-Zeeland, en het door advertenties ondersteunde aanbod op het platform. De overeenkomst houdt in dat componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers die bij Buma/Stemra zijn aangesloten en door Buma/Stemra voor de online exploitatie worden vertegenwoordigd, een vergoeding ontvangen voor het gebruik van hun werk op SoundCloud. De overeenkomst is ook van toepassing op de toekomstige uitrol van diens door advertenties ondersteunde service en SoundCloud Go in Europa.

 

 

 

NMPA’s Israelite eist toenadering van Facebook tot uitgevers

In een open brief aan Billboard geeft David Israelite aan het hoog tijd te vinden dat Facebook ‘het vriendschapsverzoek van componisten accepteert’. Zo niet, dan zou de muziekindustrie het platform weleens kunnen ‘ontvrienden’. De president en ceo van de National Music Publishers’ Association (NMPA) memoreert dat Facebook bestaat bij de gratie van delen en dat muziek – vooral covers – er een van de meest gedeelde zaken is. Uit die fanversies zijn sommige van de grootste hedendaagse artiesten voortgekomen, maar er is volgens Isrealite één probleem: Facebook heeft met geen van de uitgevers die de componisten van die muziek vertegenwoordigen een overeenkomst.
Het platform wordt momenteel gewaardeerd op $350 miljard en heeft alleen al in de VS 170 miljoen gebruikers. Muziek is een van de redenen voor dat succes, meent Israelite, al erkent hij de totale omvang van via Facebook verspreide muziek niet te kennen.
Hoewel de NMPA-voorman YouTube enerzijds als het donkere voorland van Facebook schetst, geeft hij aan dat het videoplatform tenminste nog stappen nam om overeenkomsten te sluiten met labels en uitgevers. Publishers hebben Facebook in juli 2015 benaderd met een zelfde verzoek en het is volgens hem tijd dat die uitgestoken hand wordt aangenomen.

 

 

 

 

Meer gebruikers en omzet voor betaalde SoundCloud-variant

Nu het gerucht over een overname door Spotify is overgewaaid, lijkt SoundCloud (voorlopig) te mikken op een onafhankelijke toekomst. Mede-oprichter Eric Wahlforss zegt in een interview met Bloomberg TV dat het voornaamste doel nu is om de omzet genererende dienst SoundCloud Go wereldwijd uit te rollen. De abonneedienst groeit volgens hem zowel op het vlak van gebruikers als omzet. Het bedrijf wil uiteraard zoveel mogelijk van zijn 175 miljoen gebruikers in betalende klanten converteren. Dat zal echter ‘een grote investering’ vergen, zei hij, zonder daar dieper op in te gaan.
In juni rondde SoundCloud een financieringsronde af die $100 miljoen opleverde, waaronder $70 miljoen van Twitter. Beide bedrijven praten volgens Wahlforss ‘op verschillende niveaus’ over samenwerking.

 

 

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug