Nieuws

Nieuwsbrief week 35, 2016

Nominaties Buma NL Awards 2016 bekendgemaakt

Maar liefst 15 Nederlandse artiesten, verdeeld over vijf categorieën, hebben vandaag een nominatie ontvangen voor de Buma NL Awards, de belangrijkste onderscheidingen binnen de Nederlandstalige muziekcultuur. De muziekvakprijzen worden 20 september uitgereikt tijdens Buma NL, het grootste evenement ter promotie van de Nederlandstalige muziek.
De Buma NL Awards, die dit jaar voor de zevende keer door Buma Cultuur worden uitgereikt, zijn gebaseerd op harde cijfers van de airplay, digitale en fysieke verkoop. Dit jaar zijn er nominaties voor Nederlandstalig Populair en Hollands. Lees hier welke artiesten kans maken in de prijzen te vallen. 
 

 

Universal stapt af van exclusieve streaming deals

Bob Lefsetz, schrijver van een veelgelezen muziekindustrienieuwsbrief, claimt dat Universal Music gaat stoppen met het exclusief via één streamingdienst aanbieden van muziek. Lucian Grainge, ceo van de Universal Music Group, zou de labels via een interne memo hebben opgedragen deze praktijken stil te leggen. Een opmerkelijke stap van de grootste major in een tijd dat het aantal exclusieve releases, vooral van populaire artiesten en vooral via Apple Music en Tidal, juist hand over hand lijkt toe te nemen.
Lefsetz, en vele anderen met hem, is van mening dat exclusieve releases indruisen tegen het gezonde principe van concurrentie en uiteindelijk zowel de artiest als de consument schaden. Hij roept in zijn artikel antikartelwaakhonden op een onderzoek bij Apple te doen, ‘omdat er een samenzwering is tussen Apple en de muziekindustrie om iedereen tot een abonnement te dwingen door hits achter een betaalmuur te plaatsen’.

 

Auteursrechtdebat: de visie van Buma/Stemra

Buma/Stemra bestaat bij de gratie van de makers en heeft als doel de belangen van haar leden en aangeslotenen zo goed mogelijk te behartigen. Het is daarom van belang dat waar muziekwerken worden gebruikt, de gebruiker daarvan toestemming heeft verkregen voor het gebruik en daarvoor een redelijke licentievergoeding afdraagt. De vormen van gebruik veranderen naar mate de maatschappij verandert. Door de steeds verdergaande digitalisering van de samenleving ontstaan er steeds meer manieren waarop muziek tot je komt. Die ‘achterkant’ wordt steeds minder interessant. Staat het op de server van X, Y of Z of wordt de content gehaald via een embedded link? De terminologie uit de auteursrechtrichtlijn en de e-commerce-richtlijn geeft onvoldoende handvatten om de daarin opgenomen wettelijke regels toe te kunnen passen op de huidige digitale maatschappij.
Met het oog op die veranderende samenleving licht general council Anja Kroeze op IE-Forum de visie van Buma/Stemra op het Auteursrechtdebat toe.

 

 

Spotify en labels onderhandelen en werken samen in tv-show

Het contract van Spotify met alle drie de majors is afgelopen. Technisch gezien verandert er niets, omdat de licenties nu per maand verlengd worden. Het is onwaarschijnlijk dat Universal, Sony of Warner zijn catalogus zal terugtrekken, maar de partijen zitten wel om de tafel om over een structureel vervolg te onderhandelen. Een oplossing is echter nog niet in zicht. De labels zetten namelijk in op een verhoging van het door Spotify uit te keren omzetaandeel, terwijl de verlieslijdende Zweedse streamingdienst juist mikt op een verlaging van dat percentage. Music Business Worldwide zet de achterliggende gedachtegangen op een rijtje. Meerdere bronnen melden de publicatie echter dat alle partijen positief zijn over een goede uitkomst, die waarschijnlijk in de buurt gaat komen van de deal die er al lag.
Dat de onderhandelingspartners niet rollebollend over straat gaan, blijkt ook wel uit een aankomende samenwerking in het kader van de nieuwe Noorse tv-talentenjacht The Stream. Wannabe-deelnemers worden aangemoedigd om zelfgemaakte video’s te uploaden waarin zij een nummer uitvoeren. De 100 meest gestreamde uitvoerenden mogen vervolgens audities doen voor a&r-mensen van Universal, Sony en Warner. Die kiezen in eerste instantie 40 deelnemers waarmee zij achter de schermen gaan werken, waarna er uiteindelijk 9 doorstromen (pun intended) naar de tv-uitzendingen van The Stream. Aan het eind van elke aflevering worden alle uitgevoerde nummers direct op Spotify gezet. De meest beluisterde artiesten blijven in de race, terwijl de minst beluisterde uitsluiting riskeren.
Uiteindelijk heeft de meest gestreamde artiest de grootste kans om The Stream te winnen.

 

 

Ook interessant:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

SaveSave

SaveSave

terug