Nieuws

Nieuwsbrief week 33, 2016

Spotify lanceert tweede gepersonaliseerde playlist

Een jaar na de introductie van de gepersonaliseerde Discover Weekly-playlist komt Spotify met een nieuwe op maat gesneden playlist: Release Radar. Het idee is hetzelfde. Elke week (in dit geval op vrijdag) krijgt de abonnee een verse, op maat gesneden, 2 uur lange lijst met nieuwe releases voorgeschoteld. Maar anders dan het algoritme achter Discover Weekly (‘je luisterde naar A, dus je vindt B ook leuk’) is Release Radar gevuld met nieuwe liedjes van artiesten die de gebruiker actief volgt, aangevuld met bijpassende suggesties. De herkenning zal dus nog groter zijn. Daarom is het niet ondenkbeeldig dat Release Radar een nog groter succes wordt dan Discover Weekly. En dat is al heel populair. Meer dan de helft van de gebruikers beluistert wekelijks minimaal 10 tracks, bewaart er daarvan minimaal één en keert de volgende week weer terug.
En dat laatste is precies de bedoeling. Want het uiteindelijke doel van die uitstekende playlists is om gebruikers als het ware verslaafd (of in elk geval afhankelijk) te maken van Spotify. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van een simpele les uit de gedragspsychologie: de playlists geven een beloning (toffe nieuwe muziek), maar slechts voor korte tijd (gedurende een week). Je kunt dus maar beter snel luisteren, voordat de liedjes weer ‘overschreven’ worden. Met de snel groeiende concurrentie op de streamingmarkt kan het bereiken van psychologische trouw weleens dé sleutel tot succes blijken. .

 

Betalen songwriters de prijs voor fusie Sony Music en ATV?

Misschien wel tegen de verwachting in heeft de Europese Commissie Sony Music toestemming gegeven de resterende 50% aandelen in Sony/ATV over te nemen van de erfgenamen van Michael Jackson. Voor een bedrag van 750 miljoen dollar krijgt het label 100% zeggenschap over de uitgeeftak. Bovendien breidt Sony hiermee zijn aandeel in EMI Music Publishing uit tot 30%. Als gevolg van dit alles groeit Sony’s copyright-portfolio naar meer dan 4 miljoen liedjes. Dit aantal staat los van de ‘recorded music’-catalogus die het bezit. Marktleider Universal mag dus wel oppassen.
In dit opiniestuk wordt echter hardop afgevraagd of de aanstaande fusie net zoveel voordelen heeft voor de songwriters die het bedrijf vertegenwoordigt. Sony Music (het label) ligt in de Verenigde Staten namelijk zwaar onder vuur. De Amerikaanse muziekuitgevers proberen een hoger royalty-percentage te bedingen van streamingdiensten en Sony wordt er door de National Music Publisher Association van beticht tegen de NMPA en zijn leden (waaronder Sony/ATV!) te lobbyen. Dit zou voortkomen uit het feit dat de recorded music-tak van Sony een veelvoud aan omzet maakt vergeleken met de uitgeeftak. De krachten binnen het bedrijf die voor hun bonussen afhankelijk zijn van de prestaties van recorded music zullen dit ongetwijfeld zo willen houden en hebben het welzijn van professionele auteurs en componisten niet hoog op hun prioriteitenlijstje. Het artikel geeft een interessante onderbouwing bij deze veronderstelling.

 

Studie: jongeren betalen meer voor muziek

Niet te vroeg juichen na het lezen van deze kop. Zoals bekend staat tegenover elk rapport dat A zegt, een onderzoek waaruit B blijkt. Daarom eerst het slechte nieuws: uit een recente studie blijkt, dat twee derde van alle volwassen internetters ter wereld minstens één keer per maand muziek streamen. Echter slechts één op de tien digitale consumenten betaalt voor het muziekgebruik. Dit zou je natuurlijk ook positief kunnen herformuleren tot ‘er is nog veel potentie in de markt’. En er was nog een andere interessante bevinding: jongeren tussen de 16 en 24 jaar hadden de hoogste intentie om een abonnement op een streamingmuziekplatform te nemen. Dit biedt grote omzetkansen voor bedrijven die jongeren kunnen overhalen zich te abonneren. Zij zullen naarmate ze ouder worden immers bepaalde gewoonten rondom zo’n dienst opbouwen (zie ook het artikel over Spotify in deze nieuwsbrief).
Nog meer goed nieuws: in tegenstelling tot de gangbare gedachte dat jongeren niet betalen voor muziek, blijkt uit een ander onderzoek dat personen in de leeftijdscategorie 18-24 de meeste muziek kopen in de Verenigde Staten. 46% van de ondervraagde Amerikanen in die leeftijdsgroep had in de maand voorafgaande aan het onderzoek voor muziek betaald. In de leeftijdsgroep 35-44 was dit nog 39%, voor 45- tot 54-jarigen 28% en voor 65-plussers nog slechts 12%. De overstap naar streaming zorgt er weliswaar voor dat jongeren niet per se meer muziek kopen, maar op zijn minst wel betalen om ernaar te luisteren.

 

Ook interessant:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug