Nieuws

Nieuwsbrief week 31, 2016

Scriptie brengt muziekauteursrecht in digitale domein in kaart

Onlangs heeft zangeres Rita Zipora haar masterdiploma behaald aan de popopleiding van het Conservatorium van Amsterdam. In haar afstudeerscriptie, die gaat over muziekauteursrecht in het digitale domein, concludeert zij dat de moderne songwriter last heeft van drie zaken: piraterij, auteursrecht-masterrechtverdelingen en de safe harbour-constructie. Zipora acht de kans groot dat er in oktober iets gaat veranderen in de Europese regelgeving en dat we dit over een aantal jaar ook gaan terugzien in de muzieksector: dat bedrijven die veel geld verdienen aan muziek en andere culturele content hun winsten gaan delen. Want muziek en kunst is waardevol, aldus de zangeres.
Hoe waardevol haar scriptie ook mag zijn, die is gratis te downloaden.

 

 

 

Strijd om streaming consument lijkt ‘two horse race’

Spotify heeft nieuwe cijfers bekendgemaakt, waaruit opnieuw een forse groei is op te maken. De Zweedse dienst heeft momenteel rond de 37 miljoen betalende abonnees, 7 miljoen meer dan het aantal dat in maart naar buiten gebracht werd. Dit is 37% van de in totaal ruim 100 miljoen gebruikers. Het groeitempo van Spotify ligt daarmee hoger dan dat van Apple, waardoor het zijn koppositie verder uitbouwt. Het is momenteel zelfs zo’n 9x groter dan Tidal.
4 van de 7 miljoen nieuwe Spotify-leden zouden zijn ingestapt op de aanbieding ‘$0.99 voor drie maanden’. Naar verwachting zullen 1,5 van die 7 miljoen na afloop van deze drie maanden weer afhaken (een forse conversie van 79%). Blijft over: een aanwas van 5 miljoen nieuwe abonnees, waarmee het netto-aantal op 35 miljoen zal uitkomen.
Uit het feit dat de conversie vanuit aanbiedingen (79%) ruim twee keer zo hoog is als vanuit freemium-gebruikers (37%) concludeert Midia dat het einde van het freemium-model voor Spotify in zicht zou zijn. Daar zouden wel meer agressieve prijsacties tegenover gaan staan. Dat blijkt immers een succesvolle strategie.

 

Audiostreamingdiensten voor muziek groter dan videoplatforms

Het afgelopen jaar heeft een vrij spectaculaire ontwikkeling plaatsgevonden: videoplatform YouTube, dat in 2015 nog onaantastbaar leek, moet het in de VS nu afleggen tegen audiostreamingdiensten als het gaat om het beluisteren van muziek. Diensten als Spotify, Apple Music en Tidal groeiden in het eerste halfjaar van 2016 met 97,4% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, terwijl YouTube, Vevo en consorten in datzelfde tijdvak met slechts 28,6% groeiden. Daardoor verschoof het marktaandeel van audiostreaming vs. videostreaming naar 55% vs. 45%.
Dit is mede te danken aan de invloed van supersterren als Rihanna en Drake. Juist de blockbusterhits worden in toenemende mate beluisterd via audiostreamingdiensten, die daarmee gebruikers wegkapen bij videoplatforms.
Deze verschuiving is relatief goed nieuws voor rechthebbenden. Recent onderzoek wijst namelijk uit dat de doorbetalingen van YouTube het afgelopen jaar gehalveerd zijn van een geschat $0.002 per stream in 2014 naar $0.001(!) per stream in 2015. Oorzaak hier van is dat YouTube een percentage van de advertentie-inkomsten uitbetaalt, en daar zat vorig jaar de klad in.

 

 

Apple zou voor Tidal een half miljard moeten neerleggen

Apple zou volgens onbevestigde berichten gesprekken voeren die tot de overname van Tidal moeten leiden. Als die deal doorgaat zou dat in elk geval één concurrent minder betekenen in de vrij drukke streamingarena. Tidal zou op zoek zijn naar een overnamekandidaat en vorig jaar al gesproken hebben met Rhapsody/Napster. Eigenaar Jay Z zou dus al heel snel na de start van de streamingdienst, die eind maart 2015 met veel tromgeroffel en onder het toeziend oog van een enorme verzameling topartiesten werd aangekondigd, tot verkoop besloten hebben. Enkele maanden geleden deden al geruchten de ronde dat Samsung zijn oog op Tidal had laten vallen, maar dat werd publiekelijk door de fabrikant ontkend.
Hoewel onbevestigd zou een samengaan van Apple en Tidal niet vreemd zijn. Beide bedrijven hebben een schare betalende abonnees aan zich gebonden, beide hebben dat grotendeels via streaming exclusives afgedwongen en beide hebben zich expliciet gericht op de r&b- en hiphopwereld.
Gene Munster van investeringsmaatschappij Pipper Jaffray schat dat Apple voor een overname $500 miljoen zou moeten neertellen, tien keer zoveel als wat Jay Z ervoor betaald heeft, maar een fractie van de $3 miljard die Apple twee jaar betaalde voor Beats Music, wat de basis zou vormen voor Apple Music.

 

 

Ook interessant:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug