Nieuws

Nieuwsbrief week 22, 2016

Moet Spotify zijn model aanpassen onder druk van exclusives?

Exclusive albums are the new normal’, voorspelt/waarschuwt website The Verge. Of zoals 3VOOR12 het verwoordt: ‘Tweede ronde streaming-strijd: nu gaat de consument het merken’. Feit is, dat grote artiesten als Kanye West, Radiohead, Drake en Beyoncé hun recentste albums in eerste instantie bij één of twee streamingdienst(en) onderbrachten, alvorens ze in de volle breedte aan te bieden.
Deze ontwikkeling brengt het uitgangspunt van Spotify dat alle muziek zowel via freemium als premium beschikbaar moet zijn aan het wankelen, stelt Music Business Worldwide in dit artikel. De dienst onderhandelt momenteel over verlenging van de licenties met de majormaatschappijen en daarin schijnt een tussenvorm op tafel te liggen: alle nieuwe albums éérst twee weken exclusief op premium, voordat ze ook ‘gratis’ beschikbaar worden. Spotify vreest echter, dat dit freemium-gebruikers weer in handen van de piraten drijft. Bovendien zou een dergelijke aanpassing niets veranderen aan de grootste ergernis van de industrie: YouTube en alle muziek die daar – met of zonder licentie – wordt aangeboden…

 

 

YouTube- en Kobalt-apps maken muziekgebruik transparanter

YouTube heeft een nieuwe tool gebouwd die naar eigen zeggen ‘een snellere en accuratere uitkering van royalty’s’ aan muziekuitgevers en collectief beheersorganisaties mogelijk moet maken. Het betreft een open source-applicatie, gebaseerd op de Digital Sales Report Flat File.
Dit is de industriestandaard voor digitaal gelicentieerden om hun verkoop en gebruik aan de licentiegevers te kunnen rapporteren. Behalve door YouTube zelf wordt de tool momenteel getest door SACEM, GEMA, BMI, NMP en Kobalt.
Laatstgenoemde heeft ook een eigen app uitgebracht. Die stelt klanten in staat hun inkomen real-time te volgen, onderverdeeld naar individuele werken, rechtentypen of land. De financiële gegevens kunnen ook worden vergeleken met voorgaande kwartalen en er wordt aangegeven wanneer de uitkering plaatsvindt. Alle inkomstenbronnen, waaronder Spotify, YouTube, Apple Music en Pandora komen in de app samen. Kobalt oprichter en ceo Willard Ahdritz spreekt van een ‘fundamentele verschuiving in de relatie tussen rechthebbenden en hun data’. De Kobalt-app is nu al verkrijgbaar voor iOS; een Android-versie laat niet lang op zich wachten.

 

 

 

Eigen Spotify-playlisten leveren industrie $1 miljoen/dag op

De playlists die Spotify zelf samenstelt, genereren wekelijks een miljard streams. Uitgaande van de door de dienst zelf aangegeven gemiddelde uitkering per stream van 0,7 dollarcent, betekent dit dat Spotify $7 miljoen per week uitbetaalt aan de rechthebbenden (vooral de labels), oftewel $1 miljoen per dag. Dit becijfert Music Business Worldwide. Spotify gaf vorige zomer al aan dat het bijna een miljard streams per dag verwerkte, een aantal dat inmiddels ongetwijfeld hoger ligt. Dit houdt in dat de eigen playlists nu goed zijn voor 14% van alle Spotify-streams. Worden die miljard wekelijkse playlist streams verdeeld over de 100 miljoen actieve gebruikers, dan komt dat neer op tien streams per gebruiker per week. Eén à twee per dag dus.
De populairste playlists zijn Today’s Top Hits, Rap Caviar, Baila Reggaeton, Hot Country en TGIF.

 

 

 

 

Buma/Stemra en VCR verlengen overeenkomst

Muziekauteursrechtenorganisatie Buma/Stemra en de Vereniging van Commerciële Radio (VCR) hebben hun overeenkomst voor de afdracht voor het muziekgebruik op de radiozenders verlengd.
De modelovereenkomst van Buma/Stemra met de VCR, waarin Radio 538, Sky Radio, Q-music, Radio Veronica, 100% NL, SLAM!, Sublime FM, BNR Nieuwsradio, Radio Maria, Groot Nieuws Radio en Radio 10 zijn vertegenwoordigd, is een voorzetting van de al bestaande afspraken en heeft betrekking op de periode 2013 tot en met 2017, met een mogelijkheid tot automatische verlenging per 1 januari 2018. Met de overeenkomst is de vergoeding voor het muziekgebruik in de reguliere radio-uitzendingen en simulcast-diensten, zoals het gelijktijdig uitzenden van de radioprogramma’s op de eigen website, geregeld. Voor alle vormen van overig muziekgebruik zoals bijvoorbeeld podcasts, streamingdiensten, webcasting of ‘on-demand radio’ geldt dat er separaat tegen de daarvoor geldende tarieven licenties gesloten worden.

 

 

 

 

Ook interessant…

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug