Nieuws

Nieuwsbrief week 19, 2016

Playlists van toenemend belang voor streamingdiensten

Voor wie meer wil weten over muziekplaylists – en dat zou voor elke serieuze componist en muzikant moeten gelden – is de afgelopen tijd een aantal interessante artikelen verschenen. Music Managers Forum legt in dit stuk uit hoe je het meeste resultaat kunt halen uit je aanwezigheid op de streamingdiensten. Hoe moet je de verschillende platforms benaderen en waar moet je op letten om op te vallen tussen het enorme aanbod? Playlists zijn daarbij belangrijk, blijkt ook uit een nieuw rapport van MIDiA Research. Hierin wordt aangegeven dat het toenemende belang van playlists gevolgen heeft voor het album als consumptie- én verdienmodel.
In dit verhaal van De Correspondent wordt uitgelegd hoe het vooralsnog vooral de major muziekmaatschappijen zijn die hiervan profiteren. 3VOOR12 laat content editor Dieuwertje Heuvelings en manager label relations Jim Kreeftenberg van Spotify Nederland aan het woord. Zij geven een toelichting bij de samenstelling van playlists en hoe die op basis van gebruiksdata worden bijgestuurd.

 

 

Hoe millennials naar streaming luisteren

Van alle (Amerikaanse) Spotify-gebruikers is 72% millennial (oftewel: geboren tussen 1980 en 1995). Zij luisteren vaker en streamen op meer plaatsen dan niet-millennials, blijkt uit gegevens die Spotify deelde met Adweek.
Zo scoort hun gebruik op desktops en vooral mobiele telefoons hoger dan dat van anderen, die weer meer luisteren via webplayers en tablets. Millennials die Spotify gebruiken, beluisteren in de VS bij elkaar bijna 1,3 miljard tracks per week en streamen gezamenlijk 4,5 miljard minuten per week. Millennials die Spotify via meerdere schermen benaderen, hebben een gemiddelde luistertijd van 143 minuten per dag. Het feit dat millennials later opstaan en langer opblijven, blijkt ook uit hun luistergedrag. Piekmomenten op andere media (drivetime, primetime) hebben daar nauwelijks invloed op.

 

 

 

'Streamingmodel kan piraterij weer aanwakkeren'

Peter Sunde, een van de oprichters van The Pirate Bay, is van mening dat het huidige streamingmodel gefrustreerde gebruikers (weer) in de armen van piraten kan drijven. In een recent interview waarschuwt hij ervoor dat het plotseling en zonder opgaaf van redenen verwijderen van tracks gebruikers kan afstoten en richting illegale alternatieven drijven. Geen vreemde uitspraak uit zijn mond natuurlijk, aangezien streaming het tegenovergestelde biedt van The Pirate Bay: dat stelde gebruikers in staat via een gedecentraliseerd systeem een enorme catalogus op te bouwen en te ‘bezitten’, terwijl bij streamingdiensten de content (en dus de macht) juist gecentraliseerd is en de content slechts ‘gehuurd’ wordt. Een lezenswaardig verhaal, hoewel Sunde geen oplossing aandraagt voor het probleem dat hij signaleert.

 

 

 

Ook interessant…

Europe and Copyright: A Comprehensive Look At The Continent's Digital Plans
What Apple Music Can Learn from Tidal
Apple Music On Course To Top 20m Subs This Year As It Flies Past 13m

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug