Nieuws

Nieuwsbrief week 17, 2016

Muziekindustrie voert druk op YouTube op

De licentiedeal van Universal Music met YouTube is eerder dit jaar verlopen en ook die van Sony en Warner eindigen in de komende maanden. Tot die tijd verlengt Universal de afspraak per maand en de kans is groot dat de majors hun krachten gaan bundelen in de onderhandelingen over een vervolg. Die verwachting ligt in lijn met de aanzwellende kritiek vanuit de muziekindustrie op YouTube. Ook IFPI lanceerde bij de presentatie van zijn Global Music Report 2016 een rechtstreekse aanval op het platform.
De kritiek concentreert zich op de groeiende ‘value gap’ tussen de hoeveelheid muziekconsumptie die op YouTube plaatsvindt en de inkomsten die dit de rechthebbenden oplevert. Dit verschil komt voort uit het feit dat de dienst zich verschuilt achter zogenoemde ‘safe havens’ in de wetgeving, als gevolg waarvan YouTube niet verantwoordelijk zou zijn voor auteursrechtmisbruik van zijn gebruikers. Een groot aantal Amerikaanse artiesten heeft recentelijk een petitie ondertekend om de wetgeving aan te passen op de realiteit van 2016. Lees meer

 

 

Wereldwijde muziekomzet stijgt 3,2%, in Nederland zelfs 12,5%

Uit het IFPI Global Music Report 2016 blijkt dat de muziekomzet vorig jaar wereldwijd met 3,2% gestegen is naar een totaal van $15 miljard. Doordat de omzet uit streaming met 45,2% steeg, groeide het omzetaandeel van digitale verkopen naar 45%. Daarmee overvleugelden zij voor het eerst de fysieke verkoop, die goed was voor 39%. IFPI constateert dat het muziekgebruik wereldwijd explodeert, maar waarschuwt dat de ‘value gap’ een gevaar vormt voor de toekomstige inkomsten van artiesten en labels. Opvallend is dat de afgelopen tijd vooral YouTube hardop genoemd wordt als grote boosdoener.
In Nederland groeide de muziekmarkt nog sterker: NVPI maakte bekend dat hier een groei van 12,5% gerealiseerd is naar bijna €137 miljoen. Ook in ons land is streaming de grootste omzetmaker met 44,8% van de totale markt. Digitaal inclusief downloads bedraagt 52,7% van de markt; fysiek dus 47,3%. Voor het eerst sinds jaren is de fysieke omzet niet gedaald. Dit is te danken aan de stijgende vinylmarkt, maar ook zeker aan het ‘Adele-effect’.

 

 

 

SoundCloud sluit Europese licentiedeal met Sony/ATV

Nadat SoundCloud in 2014 al met Sony/ATV Music Publishing tot overeenstemming kwam voor de Amerikaanse markt, is nu ook een licentiedeal gesloten voor heel Europa. Sony/ATV is de grootste muziekuitgever ter wereld. Dankzij deze afspraak gaan Sony/ATV en diens Europese componisten meeverdienen aan elke keer dat hun nummers via SoundCloud worden afgespeeld.
Het streamingplatform lanceerde twee weken geleden zijn abonneedienst SoundCloud Go in de VS. De deal met Sony/ATV betekent een grote stap in de richting van de lancering van deze dienst in onze contreien. Er waren al overeenkomsten gesloten met de drie major muziekmaatschappijen (pas een maand geleden werd met zusterbedrijf Sony Music tot een akkoord gekomen) en met de independents (via Merlin). Ter gelegenheid van deze nieuwe deal herhaalde SoundCloud zijn streven om Go nog dit jaar in Europa uit te rollen. Bron

 

 

 

Ook interessant…

David Lowery Explains His $150 Million Lawsuit Against Spotify
Streaming Hits 67.5 Million Subscribers But Identity Crisis Looms

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug