Nieuws

Nieuwsbrief week 13, 2016

New Wave en Lil’ Kleine grote winnaars bij de Edison Pop

Het succes van het New Wave-hiphopproject was misschien wel de grootste muzikale verrassing van het afgelopen jaar. Dat is ook de Edison Pop-jury niet ontgaan en het project werd deze week dan ook met twee beeldjes bekroond: in de categorieën Hiphop en Album. Lil’ Kleine, een van de vele deelnemers aan het project, kreeg ook de Edison voor beste Nieuwkomer en was daarmee de grootste winnaar van de avond. Verder werden nog beeldjes toegekend aan My Baby (Alternative), Yellow Claw (Dance), Tino Martin (Volksmuziek), De Staat (Videoclip), Kenny B (Song), John Coffey (Rock) en Douwe Bob (Pop.
Terugblik op het gala

 

 

 

 

Twee keer 30 miljoen in één week voor Spotify

potify heeft een schikking getroffen met de NMPA. De streamingdienst betaalt de National Music Publishers’ Association 30 miljoen dollar aan achterstallige royalty’s. Het betreft de uitkering van gelden voor tracks waarvan Spotify in de VS de uitgever niet had kunnen achterhalen. Vijf miljoen van het overeengekomen bedrag is een boete; die komt bovenop de 25 miljoen die de NMPA-leden sowieso tegoed hadden. Meer over de schikking
Deze week maakte Spotify ook bekend de grens van 30 miljoen abonnees te hebben doorbroken. Het aantal actieve gebruikers van de dienst ligt rond de 100 miljoen. Deze conversie van 30% is de hoogste in de geschiedenis van Spotify.
In de negen maanden waarin Spotify er 10 miljoen abonnees bij kreeg, voegde Apple Music er overigens 11 miljoen toe. Een gering verschil, gezien het feit dat Apple Music in 59 landen meer is uitgerold en dat Apple Music de albums van een aantal grote artiesten tijdelijk exclusief heeft gehad.
Bron

 

 

 

Databases moeten zorgen voor juiste doorbetaling royalty’s

Met de rechtszaken die verschillende componisten de afgelopen tijd tegen streamingdiensten hebben aangespannen, kan 2016 weleens een spannend jaar worden voor streaming. Inzet is het niet betalen van mechanische royalty’s, veroorzaakt door ontbrekende of foutieve data. Spotify werkt aan een eigen database die wel compleet zou moeten zijn, maar onderzoeksbureau Midia betoogt dat de oplossing zit in een onafhankelijke, transparante database voor alle rechten. Deze maand zijn net twee van dat soort databases gelanceerd. Music Reports heeft een platform gebouwd dat het probleem van niet herkende tracks zou moeten oplossen. Daartoe geeft het muziekuitgevers toegang tot de data, zodat zij die zelf compleet kunnen maken voor wat betreft de werken die zij vertegenwoordigen.
Ondertussen heeft IFPI i.s.m. SoundExchange de ISRC Search Site opgezet, waar artiesten, rechthebbenden en muziekdiensten snel de gegevens kunnen vinden die horen bij 20 miljoen unieke opnamen. Dit systeem gebruikt de ISRC (International Standard Recording Code) als uitgangspunt; een unieke code die aan elke muziekopname en muziekvideo wordt toegekend.

 

 

 

Klikfraude: het onzichtbare probleem van muziekstreaming

Een nieuw muziekformaat kan nog met zulke goede bedoelingen in de markt gezet worden, kwaadwillenden zullen altijd een mogelijkheid vinden het oneigenlijk te gebruiken en zo rechthebbenden te benadelen. Cd’s werden illegaal gekopieerd, mp3’s illegaal uitgewisseld en streaming heeft – zoals de advertentiewereld eerder - last van ‘klikfraude’. Wat de fraudeurs doen: ze creëren een paar honderd ‘artiesten’ (en artiestenaccounts op de streamingdiensten), flansen een stel nepnummers in elkaar, zetten die op de streamingdiensten en laten een stuk software als een malle op die links klikken, alsof er echt iemand naar luistert. Aangezien de streamingdiensten per klik (‘beluistering’) uitbetalen, kunnen de inkomsten flink oplopen. Inkomsten die niet terechtkomen bij de makers van echte liedjes.
Het is overigens niet zo dat daar niet tegen wordt opgetreden. Van Spotify is bekend dat zij dit met een combinatie van algoritmes en menselijke waakhonden proberen te bestrijden, maar het gebeurt vaak zo geraffineerd, dat het nauwelijks opvalt.
Lees meer

 

 

Muziekindustrie staat steeds positiever tegenover streaming

De omslag van bezit naar toegang is onomkeerbaar en recente RIAA-cijfers laten zien dat die omslag erg snel gaat. In de VS weliswaar, maar deze tendens is ook in andere markten al duidelijk zichtbaar. De streamingomzet is er gestegen van 212 miljoen dollar in 2010 tot 1,6 miljard dollar in 2015. 1,22 miljard daarvan kwam voor rekening van abonnees. In een jaar tijd is het aantal abonnees gestegen van 7,7 naar 10,8 miljoen. Ook de naamsbekendheid en het gebruik van de diensten steeg fors.
In de begindagen van streaming werden vooral defensieve modellen voorgesteld om de industrie van deze nieuwe techniek te laten profiteren, zoals een opslag op breedbandabonnementen. Die geluiden hebben plaatsgemaakt voor andere oplossingen, zoals de bundeling van muziek met telecomabonnementen of met consumentenelektronica. Er valt, letterlijk en figuurlijk, nog veel winst te behalen, maar de houding t.o.v. streaming is al erg verbeterd.
Bron

 

 

 

Ook interessant…

9 things for artists to check after getting a streaming royalty statement

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug