Nieuws

Nieuwsbrief week 03, 2016

Tips: Waar moet je op letten bij sluiten van uitgeefdeal?

Elke vrijdagochtend houdt Popauteurs.nl, exclusief voor haar leden, spreekuur. Heb je vragen over de zakelijke kanten van het vak, bel dan tussen 09.00 en 11.30 uur naar 035 621 4911. Je komt dan direct in contact met onze secretaris, Mr. Guus Bleijerveld. Hij verleent ‘eerste hulp’. Voor uitgebreider advies kan een afspraak gemaakt worden.
In deze nieuwsbrief zullen we regelmatig ingaan op onderwerpen die onder de leden leven. Dit keer zijn dat contracten met uitgevers.

Lees verder

 

 

 

Spotify en Apple Music groeien naar 25 en 10 miljoen abonnees

Apple Music en Spotify hebben de afgelopen maanden een gezonde groei doorgemaakt. Apple Music heeft bekendgemaakt sinds zijn lancering op 30 juni vorig jaar 10 miljoen betalende gebruikers te hebben getrokken. Muziekindustrieanalist Mark Mulligan voorspelde op basis hiervan dat als deze ontwikkeling zich in dit tempo zou voortzetten, Apple Music ‘ergens in 2017’ de grootste streamingdienst zou zijn.
Maar dit nieuws was nog warm toen Spotify liet weten het afgelopen halfjaar een recordgroei te hebben doorgemaakt. Details werden niet genoemd, maar ook in het eerste halfjaar van 2015 groeide de Zweedse dienst in recordtempo, toen met 5 miljoen abonnees naar een totaal van 20 miljoen. Een nieuw record in het tweede halfjaar zou dus een stijging met minimaal 5 miljoen inhouden, waarmee het aantal abonnees tot boven de 25 miljoen moet zijn opgelopen.

Lees hier en hier meer

 

 

 

Die miljoenenclaims voor Spotify: waarom dan?

Zoals in de vorige nieuwsbrief gemeld heeft de Amerikaanse componist David Lowery 150 miljoen dollar schadevergoeding geëist van Spotify, omdat de dienst willens en wetens auteursrechtelijk beschermd materiaal zou aanbieden, zonder daarvoor de juiste (mechanische) rechten te hebben. Om diezelfde reden heeft inmiddels ook Melissa Ferrick Spotify aangeklaagd voor nog een 200 miljoen dollar.
Het Amerikaanse vakblad Billboard legt in een artikel uit waar de schoen precies wringt en op welke punten Spotify volgens de componisten in gebreke blijft. De andere kant van de medaille is, dat ook de muziekindustrie zelf orde op zaken moet stellen en werk moeten maken van een wereldwijde database waarin voor elke geluidsopname informatie te vinden is over de uitgever, de componist en de afgesproken inkomstenverdeling. Het ontbreken van zo’n database ligt immers aan de basis van dit probleem.

 

Uitleg Billboard

 

 

YouTube is goudmijn, maar ook monopolist en probleemgeval

Moederbedrijf Google heeft met videodienst YouTube in 2015 een omzet behaald van 9 miljard dollar, waarvan naar schatting 5 miljard is uitgekeerd aan de makers en rechthebbenden van die content. Met deze omzet (en dus doorbetaling) torent YouTube hoog uit boven Spotify (met een laatst bekende omzet, in 2014, van 1,3 miljard), Pandora (1,1 miljard in 2014/2015) en Deezer (155 miljoen in 2014).
Daarbij dient te worden aangemerkt dat de concurrenten pure muziekdiensten zijn, terwijl YouTube veel meer dan alleen muziekvideo’s herbergt. En een ander ‘dingetje’: de meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers van YouTube vertegenwoordigen 96% van alle mensen die streamingdiensten gebruiken. Dus slechts 4% van alle streaminggebruikers is betaald abonnee van een dienst. Toch is die 4% verantwoordelijk voor 71%(!) van alle doorbetalingen aan labels uit streaminginkomsten.
Het mag duidelijk zijn dat dit de muziekindustrie niet lekker zit. Toch slaagt men er niet in een vuist te maken tegen Google/YouTube. De gigant is namelijk alleen maar steviger in het zadel komen te zitten sinds het nieuws dat muziekvideostreaming in 2015 in de VS sneller gestegen is (+101,9%) dan audiostreaming (+83,1%).

Meer hierover, en nog meer

 

 

Ook interessant…

Groot aantal consumenten vindt streaming muziek 'te duur'
Uitreiking Buma Awards 2016 dit jaar op 15 februari

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug