Nieuws

Nieuwsbrief week 49, 2015

Tips: het ontbinden van contracten tussen auteurs en uitgevers

Elke vrijdagochtend houdt Popauteurs.nl, exclusief voor haar leden, spreekuur. Heb je vragen over de zakelijke kanten van het vak, bel dan tussen 09.00 en 11.30 uur naar 035 621 4911. Je komt dan direct in contact met onze secretaris, Mr. Guus Bleijerveld. Hij kan ‘eerste hulp’ verlenen. Voor uitgebreider advies kan een afspraak gemaakt worden.
In deze nieuwsbrief zullen we regelmatig ingaan op onderwerpen die onder de leden leven.
Dit keer is dat het ontbinden van overeenkomsten tussen auteurs en uitgevers.

Lees verder

 

 

 

HitsNL: alle Nederlandstalige muziek op één plek

Voor liefhebbers van Nederlandstalige muziek, die te weinig van hun favoriete genre op de bestaande streamingdiensten tegenkomen, is er nu HitsNL. Dit platform is opgezet door diverse in Nederlandstalig repertoire gespecialiseerde muziekmaatschappijen en heeft dan ook de Nederlandstalige catalogi van vrijwel alle labels aan boord. Daarbij wordt muzikaal geen onderscheid gemaakt tussen Hollands repertoire, nederpop, Nederlandstalige hiphop of andere genres. De Nederlandse taal is de verbindende factor. Door dit afgebakende aanbod (rond de 150.000 nummers) bedraagt de abonnementsprijs slechts €3,99 per maand. De eerste maand is gratis.
Tom Peters, directeur van NRGY Music en een van de initiatiefnemers, heeft hoge verwachtingen. Tegenover de NOS zegt hij: “Volgens onderzoeksbureau GfK krijgt Nederland 10 tot 11 miljoen streaminggebruikers binnen vijf of zes jaar. Hopelijk kunnen wij daarvan 15 procent veroveren.”
HitsNL is er als (Android-, IOS- en Windows-)app voor mobiel gebruik en in een ‘web based’ versie voor computergebruik. Behalve tot de muziek biedt HitsNL ook toegang tot de websites en social media van de artiesten. Daarmee is het in feite een ‘one stop shop’ voor iedereen die Nederlandstalige muziek omarmt.

HitsNL

 

 

WeTransfer komt met mogelijk controversiële streamingdienst

De Nederlandse online bestandstransporteur WeTransfer heeft aangekondigd in 2016 met een eigen muziekdienst te komen: WeSMASD. Exacte details ontbreken nog, maar een kort statement heeft her en der in de muziekindustrie al wat wenkbrauwen doen fronsen. WeTransfer legt in die toelichting uit dat deze dienst niet te vergelijken is met platforms als Spotify en SoundCloud. "Onze dienst is vooral bedoeld als marketingkanaal voor de makers."
Die laatste zin heeft het vermoeden doen ontstaan dat WeTransfer voor het gebruik van WeSMASD weinig of geen royalty’s zal betalen. IMPEL, een onafhankelijke digitale belangenbehartiger van muziekuitgevers als Beggars Music, Mute Song, Imagem, Fintage House, Wixen Music UK en Bucks Music, is een van de partijen die zich hierover heeft uitgesproken. “De vraag of er geen vergoeding afgedragen hoeft te worden wanneer muziek voor marketing- of promotiedoeleinden gebruikt wordt, kan alleen door de eigenaar van die muziek beantwoord worden”, vindt ceo Jane Dyball. "Wij nodigen digitale platforms die ervan uitgaan dat componisten of uitgevers binnen het IMPEL-repertoire graag afstand doen van hun royalty’s uit om die aanname eerst even bij ons te checken…."

Bron

 

 

Nieuwe Wet Auteurscontractenrecht: wat heb je eraan?

Na jarenlange discussie is op 1 juli 2015 eindelijk de nieuwe Wet Auteurscontractenrecht in werking getreden. Deze wet ziet in het algemeen toe op de verbetering van de positie van
makers in relatie tot exploitatiecontracten met exploitanten. In de muziekwereld gaat het dan met name om muziekauteurs en artiesten die ter exploitatie van hun muzikale creaties en
prestaties een exploitatiecontract sluiten met bijvoorbeeld publishers en labels. De nieuwe Wet Auteurscontractenrecht heeft betrekking op alle categorieën creatieve makers van auteursrechtelijk beschermde werken en uitvoerende kunstenaars in de zin van het naburige recht. In deze bijdrage, die eerder werd gepubliceerd in Ntb Muziekwereld, gaat advocaat Bjorn Schipper specifiek in op de positie van de muziekauteurs en artiesten in verband met de exploitatie van hun muzikale creaties en prestaties.

Lees meer (PDF)

 

 

Ook interessant…

Meest gestreamde muziek: Spotify’s ‘Year in Music 2015’
Nieuwe Auteursrechtgids voor de Nederlandse praktijk
Can songwriters survive in the age of music streaming?

 

 

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug