Nieuws

Nieuwsbrief week 47, 2015

Buma/Stemra organiseert discussieavond muziekindustrie

Op woensdag 25 november discussiëren in de Q-Factory te Amsterdam, op uitnodiging van Buma/Stemra, diverse gasten uit de muziekindustrie over actuele en relevante onderwerpen. Er wordt gesproken over safe harbour, talentontwikkeling en muziek in opdracht.
De discussies worden afgewisseld met muziek, verzorgd door studenten van de popafdeling van het Conservatorium. Leden en aangeslotenen van Buma/Stemra en studenten van het conservatorium zijn van harte welkom deze avond bij te wonen.

Details

 

 

Apple Music nu ook op Android; doek valt voor Beats Music

Na ruim vier maanden lang alleen via de iTunes Store beschikbaar te zijn geweest, is Apple Music nu ook via de Google Play Store verkrijgbaar voor Android-gebruikers. Een belangrijke stap voor de verdere uitrol van de dienst, aangezien meer dan 52% van alle smartphones op Android draait, tegenover ruim 43% op Apple’s eigen IOS.
De (bèta-versie van de) Android-app bevat bijna alle IOS-features van Apple Music, waaronder de gratis proefperiode van drie maanden en het digitale radiostation Beats 1. Alleen het familieabonnement en Apple Connects muziekvideo’s ontbreken vooralsnog.
Behalve offensieve zet Apple ook defensieve stappen om zoveel mogelijk consumenten naar Apple Music te trekken. In die laatste categorie valt de beslissing om eind deze maand de stekker te trekken uit Beats Music. Een jaar geleden kocht Apple deze streamingdienst voor 3 miljard dollar, om de technologie en kennis vervolgens in zijn eigen platform te laten opgaan. Abonnees van Beats Music worden nu opgeroepen op Apple Music over te stappen.

Lees hier en hier meer

 

 

Google lanceert YouTube Music-app

Google komt met een aparte app, die gebruikmaakt van de catalogus van YouTube, inclusief de muziekvideo's. In YouTube Music kan gezocht worden op tracks, albums en artiesten. Naast de originele content krijgen gebruikers ook remixen, covers en live uitvoeringen van de gezochte tracks te zien.
De aangeboden muziek wordt afgewisseld met advertenties, behalve voor gebruikers die geabonneerd op het betaalde, maar reclamevrije YouTube Red. Die hebben bovendien de mogelijkheid de muziek offline te beluisteren en te wisselen tussen video of alleen audio. Ook hebben Red-leden als voordeel dat de muziek blijft spelen als het scherm uitstaat of als een andere applicatie gebruikt wordt, zoals dat bij veel andere muziek-applicaties ook het geval is.
In tegenstelling tot Google Play Music, dat gewoon blijft bestaan, biedt YouTube Music niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld een eigen playlist te maken. YouTube Music schotelt de luisteraar een mix voor van tracks die hij/zij al eerder beluisterde en nieuwe muziek waarvan het denkt dat de gebruiker die zal waarderen.
YouTube Music is zowel beschikbaar voor Android- als iOS-apparaten. Het gebruik is de eerste 14 dagen gratis.
De app is vooralsnog niet verkrijgbaar in Nederland en België.

Bron

 

 

HD streamingdienst Qobuz vraagt uitstel van betaling aan

Het van oorsprong Franse HD-streamingplatform Qobuz is op zoek naar een koper, om een faillissement af te wenden. Behalve op de thuismarkt is de dienst ook actief in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië.
De zoektocht naar een overnamekandidaat, die in augustus vorig jaar al startte, is tot dusverre niet heel succesvol. Er hebben zich nog geen geïnteresseerde investeerders gemeld. De deadline van 16 november is een week opgeschoven. Als op 23 november geen nieuwe eigenaar gevonden is, valt waarschijnlijk het doek van Qobuz. In dat geval blijven Tidal en Deezer Elite over als voornaamste HD-streamingdiensten.

Bron

 

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug