Nieuws

Nieuwsbrief week 45, 2015

Nederlanders streamen meer, maar Belgen kopen meer muziek

In Nederland wordt veel meer muziek gestreamd dan in België, maar daar staat tegenover dat onze Zuiderburen gemiddeld veel meer muziek kopen dan wij. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van de Europese Commissie is uitgevoerd. In België worden wekelijks 174.500 tracks gekocht, tegenover 160.400 in Nederland. Bij ons echter worden de 50 populairste nummers in Spotify elke week ruim 7 miljoen keer beluisterd, terwijl dat in België slechts 1,3 miljoen keer gebeurt. De onderzoekers concluderen dit op basis van data uit de periode april tot december 2013.
Met hun onderzoek wilden zij de invloed van Spotify op de inkomsten van de muziekindustrie vaststellen. Niet iedereen vindt overigens dat zij hierin geslaagd zijn. Onder andere het Amerikaanse vakblad Billboard kraakte enkele kritische noten.

Bron

 

YouTube ‘keert 2 miljard dollar uit’, maar is dat wel zoveel?

Bij de bekendmaking dat het een licentieovereenkomst gesloten heeft met collectief beheersorganisatie AMRA, gaf Apple bijna terloops ook aan dat het ‘de laatste paar jaren 2 miljard dollar aan inkomsten gegenereerd heeft voor de muziekindustrie’. In de vorige bekendmaking, 20 maanden geleden, werd een bedrag van 1 miljard dollar genoemd. Dit zou dus betekenen dat Apple in de tussenliggende periode ongeveer 50 miljoen dollar per maand zou hebben overgemaakt naar de rechthebbenden.
Dat lijkt best veel. Maar als op openbare uitspraken van Spotify een soortgelijke berekening wordt losgelaten, blijkt dat het Zweedse bedrijf 142 miljoen per maand uitbetaalt aan labels, uitgevers, artiesten en componisten. En dat terwijl het aantal actieve gebruikers van Spotify (75 miljoen) slechts een veertiende bedraagt van dat van YouTube.
Overigens blijkt uit een vergelijking van officiële statements van Vevo dat dit videoplatform slechts 12,5 miljoen dollar per maand aan rechthebbenden overmaakt.

Lees meer

 

Waarom Deezer zijn beursgang cancelde

Drie dagen voor de voorgenomen beursgang, die 300 tot 400 miljoen euro had moeten opleveren, trok Deezer zijn keutel in. Het bedrijf weet het uitstel aan ‘marktomstandigheden’. Dat is nogal algemeen gesteld, maar in een financieel document dat Deezer bij de bekendmaking van zijn geplande beursgang openbaar maakte, staan meer details over de financiële gezondheid van de streamingdienst. En die is best zorgelijk.
Zo blijkt de dienst dit jaar abonnees te hebben verloren, blijkt de helft van zijn ‘abonnees’ niets te betalen, heeft het bedrijf de afgelopen jaren grote bedragen verloren, loopt de vitale bundeldeal met Orange in juli volgend jaar af en geeft Deezer letterlijk geld weg aan de labels.

Details

 

Wereldwijd incasso van royalty’s in 2014 met 2,4% gestegen

De CISAC (Confédération Internationale des Sociétés d’Auteurs et Compositeurs) heeft zijn Global Collections Report 2015 uitgebracht. Daarin is het wereldwijde incasso van royalty’s in het jaar 2014 in kaart gebracht. De inning wordt verzorgd door de 230 leden van CISAC (waaronder Buma, Stemra, Lira, Pictoright en Vevam in Nederland) namens de 4 miljoen schrijvers die zij vertegenwoordigen.
Het totaal geïnde bedrag steeg t.o.v. 2013 met 2,8% naar 7,9 miljard euro. Voor muziek, dat hiervan het leeuwendeel voor zijn rekening neemt, bedroeg de stijging 2,4% (naar 6,9 miljard euro). Naburige rechten stegen met 3,8% naar 6,2 miljard euro. Door de daling van de verkoop van fysiek product slonken de inkomsten uit mechanische reproductierechten met 9%.
Europa, dat 61,3% van de wereldwijde royalty’s ophoest, steeg 4,1% naar 4,9 miljard euro. De op een na grootste regio, Canada-USA, liet zelfs een groei van 6,2% zien.

Bron

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug