Nieuws

Nieuwsbrief week 43, 2015

Na proefperiode betalen 6,5 miljoen abonnees voor Apple Music

Van de 11 miljoen deelnemers aan de proefperiode van Apple Music zijn er na het verstrijken van de gratis termijn 6,5 miljoen overgebleven. Dat heeft Apple-ceo Tim Cook bekendgemaakt.
Afhankelijk van hoe je erin staat, betekent dit dus dat 40% van de gebruikers vóór het zingen de kerk uitging, óf dat 60% aan boord gebleven is.
Hoe dan ook is Apple Music vier maanden na de start al de op één na grootste streamingdienst ter wereld. Het heeft 200.000 betalende abonnees meer dan Deezer (dat telt er 6,3 miljoen, hoewel de helft daarvan inactief is), maar 13,5 miljoen minder dan Spotify. De Zweedse dienst had bij de laatste bekendmaking 20 miljoen betalende abonnees op een totaal van 75 miljoen gebruikers, maar maakt waarschijnlijk op korte termijn bekend de 100 miljoen gepasseerd te zijn.

Bron

 

NMPA-ceo noemt gratis Pandora 'een ramp voor componisten'

Ceo Brian McAndrews verdedigde onlangs het freemium-model van 'zijn' muziekdienst Pandora, maar volgens NMPA-president/ceo David Israelite brengt dit model songwriters aan de bedelstaf. Israelite betoogt dat Pandora 54% van zijn inkomsten zelf houdt, 42% doorsluist naar labels en uitvoerenden en slechts 4% uitbetaalt aan uitgevers en componisten. Hij geeft aan dat abonnementen de drijvende kracht zijn achter de winst van streamingdiensten. Bij Spotify zijn de betalende gebruikers goed voor 91% van de omzet, bij Pandora voor slechts 20%.
In plaats van componisten als zakenpartners te beschouwen, probeert de muziekdienst juist de doorbetaling aan songwriters nog verder terug te schroeven.

Hele betoog

 

Covers op streamingdiensten leuke bron van inkomsten

Niet elke artiest wil zijn nummers beschikbaar stellen voor gebruikers van streamingdiensten. Bekende voorbeelden zijn The Beatles en Taylor Swift. Door hun weigering om de originelen aan te bieden, kunnen veel coverartiesten een leuk zakcentje bijverdienen. Zo is de versie die Jocelyn Scofield maakte van Adele’s James Bond-thema Skyfall inmiddels 22 miljoen keer op Spotify gestreamd. Naar haar cover wordt gericht gezocht, dus die voorziet duidelijk in een behoefte.
Dat is overigens bij lang niet alle covers het geval. De meeste duiken gewoon op tussen de zoekresultaten en worden per ongeluk afgespeeld. Lijkt de bewerking erg op het origineel, dan duurt het even voordat de luisteraar dat door heeft. Wijkt hij juist erg af, dan treedt een (al dan niet positief) verrassingseffect op. Maar linksom of rechtsom: het coveren van hits kan een lucratieve bezigheid zijn.

Bron

 

Incasso collectieve beheersorganisaties in 2014 gestegen

Ondanks de diverse bedreigingen op de markt is de incasso van de diverse collectieve beheersorganisaties (cbo’s) in 2014 gestegen t.o.v. het jaar ervoor. Dat blijkt uit een door het College van Toezicht Collectieve Beheersorganisaties Auteurs- en naburige rechten (CvTA) uitgebracht rapport over het verslagjaar 2014.
Hoewel bepaalde vormen van online gebruik vooralsnog minder inkomsten opleveren dan verwacht, is de incasso van de sector als geheel met 18% toegenomen tot €378 miljoen. Deze stijging is onder meer een gevolg van de extra incasso voor thuiskopievergoedingen. Dit is te danken aan de schikking die de Staat in 2014 trof met Stichting de Thuiskopie en Norma. Het CvTA verwacht dat de incasso in 2015 zal profiteren van de nieuwe Auteurscontractenwet, die op 1 juli 2015 inging.

Complete rapport

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug