Nieuws

Nieuwsbrief week 20, 2020

Onderzoek: bepaalt ondernemerschap het succes van je band?

Thirza van de Weijde werkt in het management van de Rotterdamse band The Cosmic Carnival en is zelfstandig manager. Daarnaast is ze voor de opleiding Cultural Economics and Entrepreneurship, aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, haar masterscriptie aan het schrijven. In die scriptie staat ‘entrepreneurial orientation’ centraal. Dit is de ‘houding’ binnen een organisatie in het bedenken van strategieën, ideeën, processen, implementeren van plannen, enz. Uit allerlei eerder onderzoek is gebleken dat die entrepreneurial orientation een positief effect heeft op het succes van bedrijven, en Thirza onderzoekt nu in hoeverre dit ook geldt voor bands. Voor het antwoord op die vraag heeft ze jouw hulp nodig!
Thirza heeft ten behoeve van haar onderzoek een vragenlijst opgesteld en nodigt je uit die in te vullen. Eén ingevulde vragenlijst per band volstaat. Ze hoopt hiermee een betere brug te kunnen slaan tussen het zakelijke en het creatieve aspect van een band en zo iets toe te voegen aan de muzieksector.
Deelname aan het onderzoek gebeurt volledig anoniem. Wel kun je je mailadres achterlaten, zodat ze je na afronding de resultaten kan sturen. Gebruik tot uiterlijk zaterdag 16 mei deze link om aan het onderzoek mee te werken. Namens Thirza: bedankt!

Eerste genomineerden Buma Awards Music in Media bekendgemaakt

Sinds 5 mei maakt de organisatie van de Buma Awards Music in Media dagelijks via social media de genomineerden per categorie bekend. Op 19 mei worden alle winnaars van de Buma Awards Music in Media bekendgemaakt als onderdeel van de jaarlijkse Buma Music in Motion conferentie. Vanwege het Coronavirus krijgt dit evenement dit jaar een online invulling.
Inmiddels zijn componisten in de volgende categorieën verrast met een nominatie:
- Beste Podcast, Radio- en Televisievormgeving
- Beste Originele Compositie in Reclame (i.s.m. Adformatie)
- Beste Sync in Reclame (i.s.m. Adformatie)
- New Talent
- Beste Originele Compositie in Documentaire, Korte Film, Telefilm en Animatie
Beste Originele Compositie in Televisieseries
De hele lijst met gelukkigen is hier na te lezen.

Muziekprofessionals lopen 80% van hun inkomen mis

De muziekindustrie maakt zeer zware tijden door en dat zal met een geannuleerd festivalseizoen niet veranderen. Steunmaatregelen van het kabinet, zoals de TOZO en de TOGS, zijn veelal niet toereikend. Dit blijkt uit recent onderzoek, uitgevoerd door Ipsos in opdracht van Buma/Stemra en Sena, in samenwerking met NVPI. De roep om steun voor de getroffen muziekprofessionals, bestaande uit componisten, auteurs, artiesten, musici, uitgevers en producenten, is daarom groot.
De resultaten van het onderzoek laten een grimmig beeld zien van de huidige situatie. Zo geven de ondervraagde leden van Buma/Stemra en Sena aan dat ze bijna 80% van hun inkomsten mislopen deze zomer. Het overgrote deel hiervan (80%) is fulltime freelancer of ZZP’er. Om dit gat op te vullen, hebben vier op de tien respondenten inmiddels een aanvraag gedaan voor de TOZO. Voor de TOGS is dat één op de tien. Opvallend is echter dat een derde aangeeft geen aanspraak te kunnen maken op deze regelingen. Voornaamste redenen hiervoor zijn dat zij een inkomen hebben dat net boven het sociaal minimum ligt, dat zij niet voldoen aan het urencriterium of dat zij vanuit huis werken. Tweeverdieners die beiden in de culturele sector werken, hebben het extra zwaar. De TOZO mag dan maar aan één persoon uitgekeerd worden. Van deze mensen zegt bijna de helft dat gezamenlijk rondkomen zeer lastig is.
Dit alles maakt dat het overgrote deel van de ondervraagden ontevreden is over het huidige kabinetsbeleid. Daar komt bij dat drie kwart vindt dat er wat betreft steun te weinig aandacht is voor de muziekindustrie. De oproepen van zowel makers- als industrievertegenwoordigers tot betere aansluiting en openstelling van de generieke overheidsmaatregelen, dan wel maatwerk voor de muzieksector, worden door Buma/Stemra en Sena gesteund.

Buma/Stemra en Sena starten Noodfonds Muziek

Voor degenen die het hardst door de coronacrisis getroffen zijn, hebben Sena en Buma/Stemra het Noodfonds Muziek opgericht. Ook Spotify is partner in het fonds. De streamingservice heeft een geldbedrag gestort en zal alle particuliere donaties die via www.noodfondsmuziek.nl/spotify gedaan worden, verdubbelen.
Componisten, auteurs, artiesten, musici, muziekmaatschappijen en uitgevers zijn voor een groot deel van hun inkomsten afhankelijk van live-optredens en muziek die gedraaid wordt in het bedrijfsleven, zoals de horeca, kapsalons en sportscholen. Als gevolg van de Coronacrisis liggen de activiteiten in de meeste van deze sectoren vrijwel volledig stil.
Sena en Buma/Stemra dragen samen in totaal €3.750.000 bij aan het Noodfonds Muziek. Deze gelden zijn afkomstig uit reserves van Buma/Stemra, Buma Cultuur, Sociaal Fonds Buma en het Sociaal-Cultureel Fonds van Sena.
Bernard Kobes, Voorzitter Raad van Bestuur Buma/Stemra: “Componisten, tekstschrijvers en uitgevers zijn driedubbel de dupe van de Coronacrisis. Ten eerste zijn er nu weinig tot geen opdrachten, ten tweede vallen deze mensen relatief vaak buiten de boot bij de generieke regelingen en ten derde moeten ze in de toekomst rekening houden met lagere inkomsten uit auteursrecht. Het Noodfonds Muziek helpt het ergste leed een beetje te verlichten. We zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om een steentje bij te dragen en hopen dat iedereen een kleine bijdrage wil leveren. Dat die door Spotify verdubbeld wordt, vinden we een fantastisch initiatief.”

Hoe kun je inspelen op het veranderende consumentengedrag?

Marktonderzoeksbureau Nielsen Music publiceert sinds het uitbreken van de coronacrisis elke twee weken een nieuw rapport. Daarin wordt het veranderende consumentengedrag met betrekking tot muziekconsumptie in kaart gebracht, en handige tips gegeven over hoe je daarop kunt inspelen. Dit zijn er een paar:
- Breng nieuwe muziek uit. Veel artiesten hebben besloten releases uit te stellen tot ze weer kunnen toeren. Dat kan nog even duren. Bovendien zijn mensen de afgelopen weken weer meer nieuwe muziek gaan beluisteren, zowel van hen bekende artiesten als van acts waar ze nog nooit van gehoord hadden. Blijf dus niet op je werk zitten
- Voeg beeld toe. Mensen luisteren momenteel vaker muziek via de TV, gameconsoles en computers. Daardoor wordt beeld steeds belangrijker. Dat hoeft niet per se een volwaardige videoclip te zijn. Gechargeerd: ‘als het maar beweegt’. Persoonlijke introducties of het verhaal bij een nummer worden ook gewaardeerd
- Ga met de pet rond. Muziekliefhebbers zijn bereid geld te betalen voor virtuele concerten. Maar je kunt ook bij gratis optredens de vrijblijvende mogelijkheid bieden om geld over te maken. Interactie wordt gewaardeerd, dus vraag gerust om verzoekjes.
Voor meer tips: onderaan dit artikel staan links naar alle drie de gratis te downloaden onderzoeken die Nielsen Music tot nu toe gepubliceerd heeft.

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug