Nieuws

Nieuwsbrief week 12, 2020

Meld jouw financiële schade bij de Popcoalitie! #coronavirus

De Popcoalitie vertegenwoordigt de popsector in de breedste zin des woords; live, makers, talentontwikkeling en producenten. In onze lobby blijkt onze achillespees het gebrek aan cijfers en andere belangrijke informatie te zijn. Wie, waar, wat, hoeveel en waarom dan. We zijn dit momenteel aan het oppakken met onder andere het ministerie van OCW, dat ons met onderzoek helpt bij het in kaart brengen van onze sector.
Maar... juist nu met de ‘coronacrisis’ is het belangrijk dat de Popcoalitie in alle dialogen duidelijk kan maken wat de schade is waar we het over hebben. Daarom willen we iedereen vragen deze zoveel mogelijk in te vullen in ons formulier. Dit geldt voor artiesten, crew, boekings- en managementkantoren, organisatoren, van alle niveaus. Juist van alle niveaus. Je vindt dit formulier op https://airtable.com/shr2dsdxggu52oJY1.

- Alle informatie is welkom, en liefst z.s.m.
- Het is toegestaan om dit formulier meerdere malen in te vullen met een nieuwe melding, indien nodig
- We zullen deze informatie gebruiken in rapportages. Als we je naam niet mogen gebruiken, kun je dat aanvinken. Hoe meer sprekende voorbeelden, met naam en toenaam, des te beter
- Ben je ZZP’er? Vul dan ook vooral dit formulier in van de Kunstenbond: https://kunstenbond.typeform.com/to/YdKUkm

Buma Awards uitgereikt

Op 9 maart jl. zijn tijdens de 7e editie van de Buma Awards prijzen uitgereikt aan componisten, tekstschrijvers en uitgevers die het afgelopen jaar of tijdens hun gehele carrière bijzondere muzikale prestaties hebben geleverd. Zij hebben hierdoor een belangrijke bijdrage geleverd aan de muziekcultuur van ons land. De winnaars zijn:
- Peter Koelewijn (Lifetime Achievement Award)
- Ben Liebrand (Buma Gouden Harp)
- Pepijn Lanen (Lennaert Nijgh Prijs)
- Stephen Emmer (Buma Oeuvre Award Multimedia)
- Bart Westerlaken & NL Film en TV BV (Buma Award Filmmuziek)
- Aart Strootman (Buma Classical Award)

In de categorie Buma Award Nationaal Top 20 werden maar liefst 20 awards uitgereikt. In de Buma Award Internationaal Top 5 werden 6 prijzen - één gedeelde prijs - uitgereikt aan liedjes waarin sprake is van een belangrijke Nederlandse bijdrage. Klik hier voor een overzicht van alle winnaars.

YouTube blijft slechtst betalende muziekstreamingdienst

Zoals elk jaar heeft het onlineplatform The Trichordist zijn Streaming Price Bible (SPB) gepubliceerd, een overzicht van de uitbetaling per stream door alle grote muziekstreamingdiensten. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van ‘een middelgroot indie-label met een catalogus van 350+ albums waarmee per jaar 1,5 miljard streams gerealiseerd worden’.
Uit de SPB blijkt dat de uitbetaling door de grootste dienst, Spotify, het afgelopen jaar gestabiliseerd is. Het label ontving in 2019 per stream $0,00348, tegenover $0,00331 in 2018. Dit is overigens een gemiddelde. Streams door Premium-abonnees leverden meer op dan streams door gebruikers van de gratis, uit reclames betaalde variant. Apple Music heeft volgens deze studie de hoogste uitbetaling: $0,00675 per stream. Helemaal aan de andere kant van het spectrum vinden we YouTube met slechts $0,00154 per stream.
Hier staat de tabel met alle 30 onderzochte streamingdiensten.

Spotify en Deezer maken talentondersteuningsprogramma’s bekend

Zowel Spotify als Deezer heeft een programma waarmee opkomende artiesten ondersteund gaan worden. Beide diensten hebben onlangs bekendgemaakt welke artiesten zij op deze manier de komende tijd extra in de spotlights gaan zetten.
Spotify lanceert Radar, wat in feite een vervolg is op het programma Rise, dat maar een kort leven beschoren was. Artiesten die in het programma worden opgenomen, kunnen rekenen op opname in Spotify-playlists, redactionele en marketingondersteuning. De precieze invulling verschilt per artiest. Voor Nederland is gekozen voor Jeangu Macrooy en Rimon. Alle artiesten, uit 20 landen, vind je hier.
Het programma waarmee Deezer sinds 2017 nieuw talent op een voetstuk zet, heet Next. Dit voorziet erin dat opkomende artiesten 12 maanden lang kunnen rekenen op ondersteuning vanuit de Editorial- en Artist Marketing-teams van het platform. Hiervan maken o.a. playlists en creatieve campagnes deel uit, inclusief exclusieve content, fan-evenementen en aandacht via social media. De uitverkoren Nederlandse artiest voor deze vierde editie is Áslaug. Lees hier de complete lijst van 12 acts.

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug