Nieuws

Nieuwsbrief week 52, 2019

Eindejaarsboodschap van de voorzitter

Beste Popauteurs,

Het afgelopen jaar hebben we weer gebruikt om jullie te binnen de diverse gremia vertegenwoordigen, zoals o.a. de Raad van Rechthebbenden van Buma/Stemra. Maar daarnaast hebben we ook vele gesprekken gevoerd met partijen, zowel binnen als buiten de politiek, om de belangen van de Nederlandse muziekauteurs - en de leden van Popauteurs.nl in het bijzonder - te verdedigen. Inmiddels lijkt Buma/Stemra in rustiger vaarwater te zijn gekomen met de nieuwe ceo Bernard Kobes, die een uiterst prettige eerste indruk heeft achtergelaten.

Binnen onze vereniging zijn we op de achtergrond de laatste maanden druk bezig geweest om de fusie voor te bereiden met onze collega-auteursvereniging BAM! Daarover hebben wij jullie ingelicht op onze ALV, waar jullie ons toestemming hebben gegeven om nadere verkennende gesprekken met BAM! aan te gaan. Intussen verlopen deze gesprekken uiterst plezierig. Daardoor ziet het ernaar uit, dat op de in het komende jaar te organiseren ALV’s van zowel BAM! als Popauteurs.nl aan de leden de definitieve toestemming gevraagd zal worden om de fusie door te zetten. Daardoor zal één grote muziekauteursvereniging ontstaan, die daardoor nog beter al jullie belangen kan vertegenwoordigen! Later in het nieuwe jaar kun je onze uitnodiging voor deze belangrijke ALV tegemoet zien.

Ik wens alle Popauteurs.nl-leden hele fijne Kerstdagen en een geweldig succesvol 2020 in goede gezondheid!

Jullie voorzitter,
Tom Peters

Wil jij je inzetten voor belangen Nederlandse muziekauteurs?

Heb je tijd en interesse, meld je dan nu aan bij Popauteurs.nl om onze vereniging in de diverse afvaardigingen te vertegenwoordigen. Stuur een mail naar info@popauteurs.nl!

NVPI introduceert nieuw chartreglement

Het audiobestuur van NVPI heeft voor 2020 wijzigingen aangebracht in de reglementen voor de charts en de Goud- en Platina-certificaten. Met de aanpassingen wil het bestuur waarborgen dat de charts een representatief beeld van de markt geven. Een van de belangrijkste aanpassingen heeft te maken met de wegingsfactor die NVPI hanteert om betaalde digitale streams te kwantificeren. Voor singles is de wegingsfactor aangepast van 150 naar 215. Voor albums is dit aangepast naar 2.150. Dit houdt in dat m.i.v. het nieuwe jaar 215 streams als één download (single track) tellen. Bij albums tellen alle streams mee van de tracks die op een album staan. Een album bestaat uit minimaal vijf tracks. Voor albums telt het totaal van alle streams gedeeld door 2.150 als één download of verkoop. Daarnaast worden voortaan alleen de drie meest gestreamde tracks van een album in de Single Top 100 opgenomen.
In dit artikel geeft Warner Music Benelux-president Martin Jessurun (binnen het NVPI Audiobestuur voorzitter van de chartcommissie) een toelichting op de veranderingen, die op 1 januari 2020 ingaan.

Spotify nu op 40% van de Nederlandse smartphones geï:nstalleerd

De installed base van Spotify (het aantal smartphones waarop de app geï:nstalleerd is) is in Nederland nu 40%. Dit blijkt uit het onlangs verschenen rapport Dutch Apps Market van Telecompaper over het derde kwartaal van 2019. Vooral het aantal installaties van de Spotify-app op Apple iPhones is opmerkelijk. Iets meer dan de helft (51%) van alle Nederlandse iPhone-gebruikers heeft Spotify op zijn of haar toestel staan. Spotify is de enige streamingmuziekdienst waarvan de installed base de afgelopen kwartalen significant is gegroeid. Die van Apple Music, Deezer en Napster laat zelfs een daling zien. Ook ouderen zijn de streamingmuziekdienst nu aan het ontdekken; de installed base van Spotify groeit ook in de hogere leeftijdscategorieën.
De afstand tussen Spotify en Apple Music is het afgelopen halfjaar groter geworden. De installed base van Spotify is in de eerste drie kwartalen van 2019 met 7 procentpunten gestegen, die van Apple Music is in die periode op de Nederlandse markt met 1 procentpunt gedaald naar 4%. De installed base van Apple Music blijkt zelfs onder iPhone-gebruikers gedaald te zijn. Eind 2018 was Apple Music door 13% van de iPhone-gebruikers geïnstalleerd, in het derde kwartaal van 2019 was dit nog maar 10%.

 

Talpa’s Juke moet de NLZiet van de radio worden

 

Talpa wil via zijn audioplatform Juke ook toegang bieden aan concurrenten. Dat vertelde Marc Adriani, directeur radio van Talpa Network, tijdens het laatste Cross Media Café van 2019 bij Beeld en Geluid in Hilversum. “We moeten minder afhankelijk worden van buitenlandse platforms.” Als Nederlanders digitaal naar de radio luisteren, doen ze dat vooral via platforms van derden, zoals Nederland.FM, Spotify, de apparatuur van Sonos of TuneIn. Daar zitten nadelen aan, volgens Adriani: “Stel dat een Amerikaanse partij als TuneIn Nederland niet meer interessant vindt, dan heb je kans dat Nederlanders andere zenders gaan opzetten.”
Juke, ooit het audioplatform van Media Markt, biedt nu al toegang tot onder meer de radiostreams van de Nederlandse publieke omroepen. “Je kunt via Juke al naar Radio 1, Qmusic en NPO-podcasts luisteren. Derden kunnen als zij dat willen ook een eigen visuele omgeving creëren.”
Juke moet, met andere woorden, een soort NLZiet voor de radio worden, al werd tijdens het congres al snel duidelijk waarom. Via Juke kun je als adverteerder gepersonaliseerde reclames aanbieden, waarin bijvoorbeeld de woonplaats van de luisteraar wordt genoemd. Die kan worden achterhaald via het IP-adres. FM-radio en DAB bieden die mogelijkheid niet.

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug