Nieuws

Nieuwsbrief week 40, 2019

Nederlanders luisteren meer naar muziek; radio stabiel

Het luisteren naar radio en naar (eigen) muziek is in de afgelopen twee jaar verder toegenomen. In 2017 werd 190 minuten per dag geluisterd, maar inmiddels luisteren we gemiddeld 202 minuten naar audio. Hierin is live radio luisteren stabiel gebleken. Dat heeft een meerderheidsaandeel van 72%. Dit blijkt uit de AudioMonitor (voorheen het Audio Distributie Onderzoek), die de Stichting Nationaal Luister Onderzoek tweejaarlijks laat uitvoeren door GfK. Hierbij wordt het luisteren naar type audio, apparaten en distributiewijze vastgelegd. Naast live radio behelst dit muziekdiensten, eigen muziek en podcasts.
De radio/stereo-installatie, autoradio en draagbare radio zijn samen goed voor een aandeel van 69% in luistertijd voor live radio. De smartphone wordt hiervoor door ruim 30% van de populatie gebruikt. Het grootste deel (54%) van het luisteren op een smartphone gaat naar muziekdiensten als Spotify. Dergelijke diensten hebben een totaalluisteraandeel van 17% en zijn de grootste groeier ten opzichte van 2017. Spotify is de grootste dienst met een penetratie van 46%. Daarvan heeft 59% een betaald account.
Inmiddels is 8% van de Nederlanders in het bezit van een smart speaker als Google Home, Amazone Echo of Sonos. Ruim de helft daarvan gebruikt die om naar live radio te luisteren, de andere helft luistert ermee naar muziekdiensten. Bijna 5 miljoen mensen luisteren naar podcasts. Dit doen ze veelal via muziekdiensten (38%) of via de app of website van een radiozender (33%). Er wordt vooral thuis, in de avonduren geluisterd.

Charli XCX legt uit hoe streaming liedjes verandert

We weten allemaal dat streaming de manier heeft veranderd waarop we naar muziek luisteren. Maar het verandert ook de manier waarop muziek wordt geschreven en uitgebracht. Dankzij streaming kunnen artiesten hun muziek direct online zetten, waardoor ze het kunnen testen. Je kunt een album zelfs nog na de release aanpassen.
Charli XCX staat erom bekend hiermee graag te experimenteren. Tegenover The Verge praat ze onder andere over de ‘watervalstrategie’, waarbij binnen een bepaalde periode met grote regelmaat nieuwe muziek wordt uitgebracht. Elke nieuwe track geeft dan ook weer aandacht aan de nummers die daarvoor zijn uitgebracht, wat grote hoeveelheden streams kan opleveren. Ook legt ze uit hoe ze bij het schrijven van een nummer rekening houdt met de manier waarop mensen tegenwoordig naar muziek luisteren. Geen lang intro, het refrein binnen 30 seconden, maximaal 3 minuten in totaal. Voor de radio moet een liedje zelfs niet langer zijn dan 2 minuut 20, aldus Charli XCX. Ook de ‘skip rate’ is belangrijk (hoelang luistert iemand voordat ‘ie naar het volgende nummer skipt), evenals het feit of iemand het nummer na beluistering aan zijn playlist toevoegt. Immers: sinds de introductie van streaming bepaalt de luisteraar waar hij/zij naar luistert, en niet het medium.

De toekomst van muziek: laat het format los

Fysieke formats hebben de evolutie van muziek gevormd en gedicteerd. In het internettijdperk worden fysieke formats steeds meer een ding uit het verleden. En dus kunnen we afscheid nemen van de beperkingen die zij oplegden. In dit artikel laat Mark Mulligan van MIDiA Research zijn licht schijnen op een formatloze toekomst van muziek. Hij suggereert hierin:
- Schrijf en produceer voor het medium: bedenk op voorhand op welk platform de muziek het meest kansrijk is. Netflix is niet gemaakt voor memes en Snapchat niet voor films van 2 uur. Met muziek is dat net zo. Bepaal dus of het bedoeld is voor bijvoorbeeld TikTok, YouTube, Instagram, Snapchat of Spotify, en bepaal naar aanleiding van die keuze welke vorm het moet krijgen
- Schrap of evolueer het album: nog maar 16% van alle consumenten luistert naar traditionele albums en slechts 10% luistert naar hele albums via een streamingdienst. Voor velen zijn daar playlists voor in de plaats gekomen. Het album is niet dood, maar het publiek is wel veel kleiner geworden. Dat biedt de mogelijkheid grenzen op te rekken: meer tracks, minder tracks, alle tracks tegelijk of juist verspreid over een bepaalde periode, toevoegen van gesproken woord of video, enz.
- Er is meer dan alleen ‘recorded’ en ‘live’: door technologieën toe te voegen als live streaming en de mogelijkheid om te reageren en/of samen te werken, kan een ervaring geboden worden die tussen ‘recorded’ en ‘live’ in ligt. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid voor deelnemers aan een live stream om (muzikale) keuzes te maken die alleen worden toegepast op de stream die zij zelf horen

Highlights uit het IFPI-rapport ‘Music Listening 2019’

Afgelopen week publiceerde muziekindustrievertegenwoordiger IFPI de 2019-versie van zijn rapport ‘Music Listening’. Zoals de titel al doet vermoeden, worden daarin trends vermeld in de manier waarop naar muziek geluisterd wordt. De conclusies volgen uit een onderzoek onder 34.000 mensen in 21 landen. Musically zet in dit artikel een aantal - al dan niet opmerkelijke - uitkomsten op een rijtje.
Het feit dat muziekstreaming nog steeds in de lift zit, lijkt een open deur, maar het is ook een geruststellende gedachte. Vooral in oudere leeftijdsgroepen stijgt het percentage mensen dat via streamingdiensten naar muziek luistert. Streaming is dus niet (meer) een fenomeen dat vooral onder jongeren populair is.
YouTube is verantwoordelijk voor 47% van alle muziekstreams. Dat is weliswaar minder dan de 52% die de dienst vorig jaar haalde, maar nog steeds een hoog percentage. Vooral in de wetenschap dat op YouTube de value gap veel groter is dan op muziekstreamingdiensten. Het goede nieuws is, dat een stijgend percentage van alle streams (inmiddels 28%) via betaalde muziekdiensten lopen.
De IFPI komt tot dezelfde (wereldwijde) bevinding als de AudioMonitor (zie bovenaan deze nieuwsbrief) voor Nederland: radio - zowel het apparaat als de contentvorm - wordt het meest gebruikt om muziek te luisteren (29%), op de voet gevolgd door de smartphone (27%). Smart speakers zijn in opkomst.
Anders dan je misschien zou denken, is popmuziek vanuit een wereldwijd perspectief nog steeds het populairste genre, gevolgd door rock, oldies, hip hop/rap, dance/electronic, indie/alternative, K-pop, R&B en klassiek. Meer bevindingen zijn hier te lezen.

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug