Nieuws

Nieuwsbrief week 28, 2019

Save the date: 18 september!

Zoals je weet is op de laatste Algemene Ledenvergadering een mogelijke samenwerking/fusie met onze collega’s van BAM! ter sprake geweest. De aanwezige leden van Popauteurs.nl hebben toen ingestemd met een verder onderzoek naar de mogelijkheden. Ondertussen hebben de BAM!-leden aangegeven graag een keer de leden van Popauteurs.nl te willen ontmoeten. Een uitstekend idee, wat wij natuurlijk graag faciliteren!
We hebben hiervoor een datum geprikt na de zomervakantie, nl. woensdagavond 18 september om 20.00 uur. Houd die datum s.v.p. alvast vrij in je agenda. De exacte invulling en locatie van de avond wordt later bekendgemaakt, maar we kunnen je alvast vertellen dat het een leuke, informele kennismakingsavond wordt. Popauteurs.nl en BAM! zijn weliswaar (nog) twee verenigingen, maar met grotendeels dezelfde doelstellingen.
We zien je dus graag woensdagavond 18 september om 20.00 uur!

Tidal maakt credit-pagina’s interactief

Muziekstreamingdienst Tidal heeft interactieve credit-pagina’s geïntroduceerd. Daar kunnen abonnees van de dienst verregaand inzicht krijgen in degenen die aan de liedjes hebben meegewerkt, zoals achtergrondzangeressen, tekstschrijvers, producers en geluidstechnici. De uitgebreidere credits zijn bedoeld om ook minder in het oog springende bijdragen zichtbaar te maken, en zijn volgens de bekendmaking ‘slechts een eerste stap naar een systeem waarbinnen alle deelnemers aan een muziekproduct vermeld staan’. Verder valt te lezen: ‘Tidal kijkt ernaar uit om met artiesten en labels te werken aan een nog gedetailleerde creditdatabase’.
Tony Gervino, senior VP of culture & content bij Tidal, zegt: “Het is belangrijk om te onderkennen dat muziek een teamsport is. Er is een groep getalenteerde geluidstechnici, tekstdichters en bandleden nodig om een liedje kloppend te krijgen. We zijn ons bewust van de uitdagingen die komen kijken bij het opzetten van een correcte en uitgebreide database, maar zijn blij dat we deze belangrijke stap zetten.”

Wie is de grootste songwriter van dit moment?

Iedereen kent de grootste artiesten van dit moment. Hun namen duiken overal op waar een muziekliefhebber maar kijkt: bovenaan festivalposters, bij de meest gevolgde Instagram-accounts en uiteraard in de hitlijsten. De schrijvers van die hits moeten echter genoegen nemen met een plekje in de schaduw. Daarom heeft vakuitgave Music Business Worldwide een overzicht gemaakt van de succesvolste songwriters in de Amerikaanse hitparade gedurende het eerste halfjaar van 2019. Daartoe kreeg gedurende 26 weken de nummer 1 in de Billboard Top 10 tien punten en de nummer 10 één punt. Bij meerdere songwriters werd, bij gebrek aan een exacte verdeelsleutel, het aantal punten gelijk onder hen verdeeld.
Louis Bell (foto) kwam als nummer 1 uit de bus. Hij schreef mee aan niet minder dan vier van de tien grootste hits in het eerste halfjaar, waaronder twee van Post Malone. Klik verder voor de complete Top 10.

Groei audiostreaming loopt terug in zowel VS als GB

Degenen die hebben voorspeld dat de groei van audiostreaming in de grootste wereldmarkten in 2019 zou gaan afnemen, hadden gelijk. In de Verenigde Staten nam de groei af met 5% in de eerste helft van dit jaar, blijkt uit data van onderzoeksbureau Nielsen Music. In die zes maanden werden in totaal 333,5 miljard liedjes gestreamd. Dat is weliswaar 27,8% meer dan in dezelfde periode in 2018, maar een jaar daarvoor werd nog een groei gemeten van 41,5%. Het is dus niet zo dat het slecht gaat met streaming, integendeel, maar de groei begint wel minder snel te gaan.
Datzelfde patroon is zichtbaar in Groot Brittannië. Uit BPI-data komt naar voren dat Britse consumenten in H1 van dit jaar 54,52 miljard liedjes streamden, 10,91 miljard meer dan in 2018. Het verschil met het jaar daarvoor bedroeg echter 11,76 miljard streams.
Deze ontwikkeling in sommige van de grootste markten toont aan hoe belangrijk het is dat nieuwe markten worden aangeboord, waar nieuwe consumenten met streaming in aanraking komen.

Apple Music heeft meer dan 60 miljoen (proef)abonnees

Apple Music heeft mooie groeicijfers, al leukt het die wel op om ze extra mooi te laten lijken. In een interview met een Franse nieuwssite maakte het bedrijf bekend dat zijn streamingdienst nu 60 miljoen abonnees heeft, maar bij navraag bleek dat dit aantal is opgebouwd uit zowel betalende abonnees als gratis proefabonnementen. Dat betekent dat Apple Music met 20% gegroeid is sinds mei 2018, toen het aantal (betalende plus gratis) gebruikers de 50 miljoen passeerde. In januari maakte Apple bekend dat de dienst sinds eind 2018 50 miljoen betalende gebruikers had. Het is onduidelijk hoeveel consumenten op dit moment tegen betaling gebruikmaken van het platform.
Spotify is nog altijd de grootste audiostreamingingdienst. Dat behaalde volgens eigen opgave aan het eind van het eerste kwartaal een totaal van 217 miljoen gebruikers, waarvan 100 miljoen betalende.

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug