Nieuws

Nieuwsbrief week 22, 2019

In memoriam Cees Schrama

De vereniging Popauteurs.nl heeft met weemoed afscheid moeten nemen van zijn oud-voorzitter en erelid Cees Schrama. Hij overleed in zijn woonplaats Baarn op de gezegende leeftijd van 82 jaar. Vele jaren lang heeft hij zich ingezet voor de belangen van de muziekauteurs en tekstdichters in Nederland. Niet alleen in het bestuur van Popauteurs.nl (het voormalige PALM), maar namens het bestuur van onze vereniging ook in vele andere gremia, zoals die van Buma en Stemra. Cees was ook een begenadigd muzikant. Begonnen bij Ted Easton vormde hij eind jaren zestig zijn eigen Casey & The Pressure Group, waar hij een aantal hits mee scoorde. Zijn liefde voor de jazz was aanstekelijk, maar niet uitsluitend. Voor vele popgroepen was hij de aangewezen man om piano- en orgelpartijen in te spelen op vele grote hits. Voor Polydor en Philips-Phonogram produceerde hij legio uitvoerende artiesten. Als labelmanager was hij het belangrijkste aanspreekpunt als het ging om het samenstellen van jazzalbums. Op zijn vele reizen in het buitenland werd hij dikke vrienden met de groten der aarde op het terrein van de jazz. Als presentator van het radioprogramma Sesjun en presentator van het North Sea Jazz-festival werd hij legendarisch. Een aimabel man is van ons heengegaan, maar zijn invloed op de jazz- en popmuziek in Nederland en daarbuiten zal nog lang gevoeld worden. Wij herdenken hem in ere.

Tom Peters,
Voorzitter

Foto: Gerard Dorenbos

Richard Ashcroft krijgt rechten Bitter Sweet Symphony terug

Mick Jagger en Keith Richards hebben The Verve-voorman Richard Ashcroft de rechten op Bitter Sweet Symphony overgedragen. Alle toekomstige royalty’s voor het nummer gaan naar Ashcroft, die voortaan ook als enige schrijver vermeld staat. De classic Bitter Sweet Symphony verscheen in 1997 op het album Urban Hymns van The Verve. De track was gebaseerd op een korte, geloopte sample uit een door Andrew Loog Oldham uitgevoerde orkestrale versie van het Rolling Stones-nummer The Last Time. Stones-manager Allen Klein verbood het gebruik van de sample, tenzij Richard Ashcroft al zijn rechten op het nummer opgaf (inclusief die voor de door hem zelf geschreven tekst). Zijn management besloot onlangs rechtstreeks contact op te nemen met Jagger en Richards, en die stemden erin toe dat hun royalty’s voor het nummer voortaan naar Ashcroft zouden worden overgemaakt. Ook werd afgesproken dat de twee voortaan niet meer als co-writers hoeven te worden vermeld. Hoeveel ‘easy money’ Jagger en Richards de afgelopen 22 jaar aan Bitter Sweet Symphony hebben verdiend, is onbekend, maar Ashcroft schat dat het om miljoenen gaat.

‘Nepartiesten’ al miljarden keren op Spotify gestreamd

Toen vakpublicatie Music Business Worldwide twee jaar geleden liet zien dat op Spotify ‘nepartiesten’ figureren, leidde dat tot veel ophef binnen de industrie. Er werd destijds gesuggereerd dat die artiesten door de streamingdienst zelf waren opgevoerd en in populaire playlists geplaatst, met als doel zoveel mogelijk geld in eigen zak te houden. Dit is echter nooit bewezen.
Twee jaar na de onthulling maakt Rolling Stone de balans op. En wat blijkt? De 50 nepartiesten die destijds geïdentificeerd werden (vermoedelijk een fractie van het totaal), zijn in de tussentijd bij elkaar 2,85 miljard keer op Spotify gestreamd. Alleen al de 10 populairste nepartiesten kwamen gezamenlijk op 1,22 miljard streams uit, terwijl de meesten van hen minder dan zes tracks uit hebben. Dat geeft artiesten als Beyoncé, John Legend, One Direction en Childish Gambino (met hun complete catalogi) het nakijken. Als het echte artiesten waren geweest, zouden deze ruim 1 miljard streams (uitgaande van een gemiddelde betaling van 0,0004 dollar per stream), Spotify bijna 5 miljoen dollar aan royalty’s gekost hebben.

De niche is de nieuwe mainstream

In een recent artikel maakt onderzoeksbureau MIDiA duidelijk dat actuele gebeurtenissen ervoor zorgen dat het handboek voor muziekmarketing momenteel herschreven wordt. Drie trends zijn daarop van invloed: de mogelijkheid om doelgroepen te bereiken via social media, het afnemende belang van lineaire radio en tv, en het toenemende belang van playlist-curatie. Hoewel uitzonderingen de regel bevestigen, zullen meer en meer artiesten in de toekomst vanuit een niche de mainstream bereiken, doordat hun gepassioneerde en trouwe fans onderdeel willen zijn van alles wat die artiesten doen. Van streaming tot merchandise en concertkaartjes. Independent artiesten en labels bouwen op deze manier al jaren carrières, maar zij zullen hun exclusiviteit op dit terrein kwijtraken, voorspelt MIDiA.

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug