Nieuws

Nieuwsbrief week 20, 2019

App helpt songwriters bij royalty-verdeling

Create Music Group, een distributiebedrijf en dienstverlener uit Los Angeles, heeft een gratis mobiele app ontwikkeld, die het doel heeft geschillen tussen componisten, producers en artiesten te voorkomen. Via de app, die Splits heet, kunnen auteurs een ‘split agreement’ genereren, het document dat muziekuitgevers gebruiken om helderheid te verschaffen wie welke bijdrage aan een lied heeft geleverd. Om zo’n overeenkomst te maken, opent de schrijver de app, maakt een nieuw document aan en voegt daar de deelnemers toe, inclusief een percentage dat hun bijdrage weerspiegelt. De deelnemers krijgen dit automatisch toegestuurd, en klikken op ‘Agree’ als ze ermee akkoord gaan. Zijn ze het ermee oneens, dan passen ze het percentage aan. Zodra iedereen akkoord is, wordt de ‘Splits agreement’ verzonden naar de uitgevers van de schrijvers, met een cc aan elke deelnemer.

Even zonder inspiratie? Probeer de Song Idea Generator...

Oké, dit is niet echt een nieuwtje, maar misschien wel een hele handige tool. Het is niet eens een heel revolutionair idee, maar je moet er maar opkomen (en het dan ook nog realiseren). Music Industry How To, dat ernaar streeft om muzikanten en muziekindustrieprofessionals te helpen ‘hun muziekgerelateerde doelen eerder te verwezenlijken’, heeft dat gedaan...
Het bedrijf heeft een ‘Song Idea Generator’ ontwikkeld. De achterliggende gedachte is net zo simpel als de uitvoering: als je even niet meer weet waar je een liedje over zou kunnen schrijven, klik je op ‘generate song idea’, de enige knop die de pagina rijk is. Dan verschijnt er een suggestie. Je kunt net zo vaak drukken als je wilt, totdat er een onderwerp verschijnt dat je aanspreekt. Thema’s die je zult tegenkomen, zijn onder meer liefde en relaties, lol maken, mensen, religie, situaties en geld. Aangezien de suggesties universeel zijn, maakt het niet uit in welk genre je actief bent.

 

Playlistmanipulatie dreigt streamingcrisis in te luiden

De streamingmarkt dreigt op een crisis af te steven, en het probleem ligt niet in de markt zelf. Immers: de inkomsten uit streaming bedroegen in Q1 van dit jaar meer dan de helft van de totale muziekverkoop en Spotify noteerde zijn 100 miljoenste abonnee. Nee, wat op de loer ligt, zijn kortzichtige manieren om het ‘spel’ te beïnvloeden.
Playlists vormen de basis van dit probleem. Actieve, betrokken muziekliefhebbers kiezen een album of een handvol tracks om te beluisteren en gaan dan verder, maar gemaksluisteraars zetten op de achtergrond een playlist met 60 rustgevende pianoliedjes op, terwijl ze bijvoorbeeld hun huiswerk doen. De paradox is, dat die gemaksluisteraars dus weleens meer liedjes zouden kunnen streamen dan de muziekliefhebbers. Als gevolg daarvan gaan de royalty’s omlaag, want hoe meer liedjes iemand streamt, over des te meer tracks de royalty’s verdeeld moeten worden. Kortom: het is in het belang van de muziekindustrie om het aantal streamende mensen te maximaliseren, maar hun individuele streaminggedrag te beperken.
Het huidige streamingbeleid van de meeste labels is echter gericht op het maximalieren van het aantal streams per gebruiker. Liedjes worden zo aangepast, dat ze het best werken op streamingdiensten. Er is zelfs sprake van een ‘Spotify sound’ (verstild, mid-tempo, melancholiek). En dat zijn nog subtiele manieren om playlists te manipuleren. Het ‘fake artists’ debacle staat ook nog helder voor de geest, en recentelijk bleek Sony Music een playlist met meer dan 300 liedjes van 1 minuut te hebben samengesteld, die elk lang genoeg zijn om te kwalificeren voor royalty-uitbetaling, maar kort genoeg om een grote hoeveelheid streams (en dus royalty’s) te genereren. Hoe meer van dit soort playlists worden gecreëerd, des te minder er aan iedereen per stream wordt uitbetaald.

 

Interesse van major labels in hi-res muziek neemt een vlucht

Voor het eerst in zijn bestaan heeft de Recording Industry Association of America (RIAA) bekendgemaakt hoeveel muziektitels in high-resolution er in de VS beschikbaar zijn via download- en streamingdiensten. Uit onderzoek van de belangenvereniging blijkt dit momenteel te gaan om meer dan 33.500 albums (oftewel 400.000 tracks). Dat is 29% meer dan vorig jaar, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de output van de major labels, die op dit moment ongeveer 1000 albums per maand in studiokwaliteit ter beschikking stellen. Studiokwaliteit wordt daarbij gedefinieerd als audio van 48 kHz/20-bit of hoger, of 44.1 kHz/24-bit.

Laatste herinnering ALV; Gasten: John Ewbank & Jochem Fluitsma

Tot slot nog een laatste herinnering aan de aankomende Algemene Ledenvergadering van Popauteurs.nl. Die vindt plaats op 20 mei om 19.30u in de Wisseloord Studio’s, Catharina van Renneslaan 10, Hilversum. Deze vergadering wordt niet alleen heel belangrijk, aangezien we onze toekomstplannen met de vereniging aan je willen voorlegggen, maar ook heel leerzaam. John Ewbank en Jochem Fluitsma komen namelijk vertellen wat songwriting in 2019 inhoudt, in hoeverre sound en productie van belang zijn, hoe in ‘the digital age’ songwriting veranderd is en hoe het zit met de geldstromen voor auteurs.
Voorafgaand aan de vergadering, vanaf 18.00u, is er een buffet. Je reiskosten worden vergoed. Vriendelijk verzoek: laat uiterlijk vrijdag 17 mei even weten dat je komt en of je deelneemt aan het buffet. Dit kan via administratie@popauteurs.nl. We zien je graag op 20 mei a.s. in de Wisseloord Studio’s!

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug