Nieuws

Nieuwsbrief week 18, 2019

 

Nieuwe 'Popkwesties'-video staat online

Deze week de voorlopig laatste 'Popkwesties'-video, met als onderwerp: Wat is het verschil tussen Buma/Stemra, Sena en Norma?

Op de Popkwesties-pagina van onze website zijn alle video's te zien die we het afgelopen jaar gepubliceerd hebben. Dit zijn de behandelde thema's:
- Hoe belangrijk is het om een uitgever te hebben?
- Waar moet je op letten bij een contract met de uitgever?
- Wat zijn de do's en don'ts voor artiesten op social media?
- Hoe heeft streaming de muziek veranderd?
- Hoe benader je labels met jouw nummer?
- Hoe vind je artiesten voor jouw nummer?
- Mag je een cover uitbrengen?
- Hoe zit een goed popliedje/arrangement in elkaar?
- Wat zijn de voor- en nadelen van een co-write?
- Wat maakt een tekst goed?
- Welke clichés moet je als componist/tekstschrijver vermijden?
- Waarom het belangrijk is om een demo te produceren?
- Wat houdt sampling in?
- Welke subsidiemogelijkheden zijn er voor popcomponisten en -artiesten?
- Hoe werkt de Buma/Stemra-portal?
- Hoe ontvang je auteursrechten aan een optreden?
- Hoe breng je een plaat in eigen beheer uit?
- Hoe krijg je je nummers op een Spotify-playlist?


Uiteraard zijn de video's ook op YouTube te zien.

Nederlandstalige muziek is terug en diverser dan ooit

In de Top 40 van 1 maart 2019 stond Hij Is Van Mij van Kris Kross Amsterdam op 1, IJskoud van Nielson op 2 en Als Het Avond Is van Suzan & Freek op 3. In de Mega Top 50 was de top 3 in de 3 weken daarna Nederlandstalig. Dat was in ruim 10 jaar al niet meer voorgekomen. Reden voor EenVandaag om hierover een reportage te maken. Daarin wordt vooral ingezoomd op het succes van Suzan & Freek en legt NPO Radio 2-dj Bart Arens uit hoe dat zo heeft kunnen ontstaan. Maar ook bij de recente triomfen van Davina Michelle en Ronnie Flex met Famke Louise wordt stilgestaan. "Dit is het jaar van de Nederlandstalige muziek", concludeert Arens. Bekijk het item hier.

Spotify heeft 100 miljoen abo's; per dag 40.000 tracks erbij

Er was ook weer eens iets positiefs te melden over Spotify. Twee keer op één dag zelfs. Om te beginnen werd op 29 april bekend dat de Zweedse streamingdienst het eerste kwartaal van 2019 heeft afgesloten met een wereldwijd aantal van ruim 100 miljoen betalende gebruikers. Dat is 32% (25 miljoen) meer dan op na Q1 in 2018 en 4% (4 miljoen) meer dan een kwartaal eerder. Het gemiddelde maandbedrag dat een abonnee betaalde was 4,71 euro, onder meer door acties, gezinsabonnementen en doordat betalende gebruikers in bijvoorbeeld India een fractie betalen van de 10 euro die in de Westerse wereld de standaard is.
Op dezelfde dag werd bekendgemaakt dat het aanbod van Spotify momenteel wordt uitgebreid met bijna 40.000 tracks per dag. Anders gezegd zijn dat 280.000 songs per week, 1,2 miljoen per maand, oftewel 14,6 miljoen per jaar. In dit tempo verdubbelt de dienst binnen drieënhalf jaar zijn catalogus, die nu ruim 50 miljoen liedjes bevat. Bij een gemiddelde lengte van drie minuten ben je dus 83 dagen non-stop bezig als je de aanwas van één dag wilt beluisteren.

Overweldigend streamingaanbod leidt tot keuzeparadox

Even inhakend op het duizelingwekkende aantal tracks dat dagelijks aan de Spotify-database wordt toegevoegd: Darren Hemmings, de eigenaar van digitaal marketingadviesbureau Motive Unknown is van mening dat overdaad schaadt, zeker waar dit het muziekaanbod van streamingdiensten betreft. In een blogpost stelt hij dat de gebruiker met het huidige totaalaanbod wordt overweldigd, met als gevolg dat hij afhaakt (ook wel de keuzeparadox genoemd). Daarnaast vindt hij dat streamingdiensten artiesten via een oneerlijk model belonen, en betoogt hij dat de verschuiving van bezit naar toegang leidt tot minder binding met de muziek. Hij heeft voor zichzelf een oplossing bedacht waarmee hij al die vliegen in één klap vangt. Lees hier welke oplossing dat is.

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug