Nieuws

Nieuwsbrief week 48, 2017

Muziekbeluistering en uitgaven aan muziek stijgen

Een recent onderzoek van Nielsen Music onder 3000 Amerikanen van 13 jaar en ouder laat zien dat mensen een steeds grotere hang naar muziek hebben. Van de deelnemers luistert 90% naar muziek en dat doen zij gemiddeld 32,1 uur per week. In het vorige jaarlijkse onderzoek was dit nog 86% en 26,6 uur per week. Er wordt per jaar gemiddeld $156 aan muziek uitgegeven, tegenover $153 in 2016. Het grootste deel van dit bedrag gaat naar live muziek (54%), gevolgd door het kopen van cd’s, lp’s, downloads en muziek-geschenkkaarten (samen 29%), streaming (9%) en radio (8%).
Wordt concertbezoek buiten beschouwing gelaten, dan wordt 41% van de luistertijd besteed aan het streamen van muziek, 24% aan radio, 14% aan gedownloade muziek en 11% aan fysiek product. 58% van de muziekstreamers gebruikt zowel audio- als videodiensten, 31% alleen audiodiensten als Spotify en 11% alleen videodiensten als YouTube.

 

Epidemic heeft schijn tegen in ‘fake artist’-controverse

Afgelopen zomer ontstond veel reuring over muziek van zogenaamde nepartiesten op Spotify, die in vele gespecialiseerde, door de muziekdienst gecureerde playlists terechtkwam. De Zweedse productiemuziekuitgever Epidemic Sound bleek hofleverancier van deze tracks. Er werd zelfs gezegd dat Epidemic Spotify op bestelling (en tegen een vaste afkoopsom) leverde, omdat de muziekdienst met deze tracks goedkoper uit zou zijn dan bij muziek waarvoor het per stream aan de rechthebbenden moet afdragen. Een weerwoord van Epidemic bleef echter uit.
Pas nu reageert het bedrijf op de aantijgingen. Die worden door ceo Oscar Hoglund uiteraard tegengesproken. Zijn versie van het verhaal luidt, dat de door Epidemic uitgegeven muziek door tal van YouTubers wordt gebruikt, waardoor er vraag naar ontstond. Om daaraan tegemoet te komen, heeft het bedrijf bij wijze van experiment een deel van zijn catalogus op Spotify gezet. Sommige van die nummers werden vervolgens opgepikt door Spotify-curators van playlists met stemmingsmuziek. Experiment geslaagd dus, waarna besloten werd de hele catalogus via Spotify te gaan aanbieden.
Welke van deze zienswijzen ook juist blijkt te zijn, feit is dat op de mood playlists van Spotify veel van die ‘fake artists’ staan. Afgelopen week nog kwam een verhaal naar buiten, waarin becijferd werd dat in de Spotify playlist Ambient Chill (met 500.000 volgers) 65% van de liedjes afkomstig is van Epidemic Sound. Een percentage dat marktleider Universal Music in geen enkele gecureerde lijst haalt…

 

Songwriters in VS eisen meer geld voor airplay

‘Buma in mijn zak’. In Nederland een gevleugelde uitspraak, maar het is lang niet overal ter wereld zo goed geregeld (laat staan vanzelfsprekend) als hier. Neem de Verenigde Staten, de grootste radiomarkt ter wereld. Waar 240 miljoen mensen per week nog via de radio naar muziek luisteren, en radiostations $18 miljard per jaar verdienen aan reclame. De doorbetalingen aan componisten voor het draaien van muziek op de radio zijn er echter maar karig, en er zit ook al tientallen jaren geen ontwikkeling in die percentages (uitvoerenden worden er zelfs helemaal niet gecompenseerd). Daar ontstaat nu steeds meer weerstand tegen.
Irving Azoff, die eerder aan het hoofd stond van muzieklabel MCA en concertpromotor Live Nation, maar ook manager is van mega-acts als Bon Jovi, The Eagles en Christina Aguilera, eist nu een hoger royaltypercentage van de zenders. Als hij zijn zin niet krijgt, dreigt hij, zal hij de liedjes van ‘zijn’ artiesten van de radio halen. Meer in dit artikel.

 

Digital Music Europe maakt politieke agenda bekend

Het lobby-orgaan van Spotify, Deezer, Qobus, Soundcharts, 7digital en SoundCloud, Digital Music Europe (DME), heeft een toelichting gegeven op zijn politieke agenda. Dat deed DME bij monde van voorzitter Olivia Regnier (die zich bij Spotify bezighoudt met Europese wetgeving), in een interview met Music week.
Regnier geeft hierin aan dat DME de zichtbaarheid van digitale diensten wil vergroten, en alle betrokkenen wil laten zien hoe innovatief en succesvol die zijn. Ook onderwerpen met betrekking tot auteursrechten en een open markt zijn speerpunten voor DME, evenals het debat over data. Internetdiensten zijn immers van data afhankelijk om de gebruikservaring te optimaliseren en aanbevelingen te kunnen doen. Lees hier het hele interview met Olivia Regnier.

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

SaveSave

terug