Nieuws

Nieuwsbrief week 39, 2017

Genomineerden Buma NL Awards 2017 bekendgemaakt

Maandag, 2 oktober, vindt in TivoliVredenburg in Utrecht de achtste editie plaats van Buma NL. Aansluitend op een conferentie vol interactieve panels, discussies, masterclasses en showcases wordt de dag afgesloten met de Buma NL Awardshow. Zo’n 25 Nederlandse bands en artiesten, verdeeld over 11 categoriën, hebben een nominatie ontvangen.
De Buma NL Awards worden uitgereikt door Buma Cultuur, dat zich bezighoudt met de ondersteuning en promotie van Nederlandse muziek. De stichting wil dit jaar meer dan ooit Nederlandse muziek in de volle breedte eren, met aparte prijzen voor alternatieve en urban-muziek.
André Hazes is met vier nominaties het best vertegenwoordigd, op de voet gevolgd door rapper Boef en levensliedzanger John West met ieder drie nominaties. Zie hier een complete lijst. Naast de hier genoemde artiesten worden nog vier awards uitgereikt: de Lifetime Achievement Award, de Buma Hollandse Meesters Award, de Ticketmaster Award en de Sena Performers Award.

 

Muziekindustrie groeit door

De in 2015 ingezette omzetgroei van de Nederlandse muziekindustrie zet ook in 2017 door. Uit door de NVPI bekendgemaakte cijfers blijkt dat de streamingomzet in het 1e halfjaar van 2017 met ruim 30% steeg t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Vinyl groeide met 21%. Toch kon die stijging niet voorkomen dat de totale fysieke audiomarkt met 16,8% terugliep tot 24,1 miljoen euro. Tegenover het succes van streaming stond een verdere terugloop van downloads, maar al met al steeg de digitale markt met 24,9% tot 55,5 miljoen euro. De totale muziekmarkt kwam daarmee uit op 79,5 miljoen, een groei met 8,5%. Lees hier het hele persbericht.
Het positieve Nederlandse bericht volgt op eerder goed nieuws uit o.a. de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Daar laten de segmenten dezelfde onderlinge bewegingen zien en vertoont de totale muziekmarkt eveneens een stijgende lijn.

 

Streaming groeit, maar stream ripping ook

IFPI heeft onlangs het rapport Connecting With Music uitgebracht. Daarin zijn de manieren in kaart gebracht waarop consumenten in 13 van de grootste markten muziek tot zich nemen. Daartoe zijn 11.776 respondenten ondervraagd. Hierin was Nederland overigens niet meegenomen.
Uit het onderzoek blijkt dat streaming steeds belangrijker wordt. 45% van de respondenten luistert muziek via een legale streamingdienst. In 2016 was dit nog 37%. Van hen luistert 90% via een mobiele telefoon. Vooral jongeren (85% van de 13-15-jarigen) gebruiken streamingdiensten.
Muziekstreamers spenderen de meeste tijd op ‘user upload video services’, zoals YouTube. 85% van de YouTube-gebruikers komt naar de site voor de muziek, terwijl de dienst daar geen eerlijke vergoeding tegenover stelt. IFPI concludeert: de ‘alue gap’ blijft bestaan.
Ook schending van het auteursrecht blijft een issue, waarbij stream ripping tegenwoordig de meest voorkomende vorm is. 40% van de consumenten beluistert muziek uit illegale bron, waarvan 35% bestaat uit stream ripping. 53% van de 16-24-jarigen eigent zich op die manier muziek toe.
Het hele rapport is hier te lezen en (legaal :)) te downloaden.

 

 

Spotify jaagt songwriters tegen zich in het harnas

Een groot aantal Amerikaanse songwriters, waaronder Kenny Rogers, Neil Young, The Black Keys, Michael McDonald, Rancid en de erven van The Doors, heeft zijn buik vol van het onvermogen van Spotify om mechanische rechten te identificeren en betalen. Zij hebben het aanbod van de Zweedse streamingdienst afgewezen om het dispuut te beëindigen door 43 miljoen dollar in een fonds te storten. Het in een gerelateerde zaak door Spotify opgeworpen argument dat het eigenlijk helemaal niet verplicht zou zijn om die mechanische rechten te onderkennen, gooide alleen maar olie op het vuur.
Aan de ene kant zijn songwriters blij dat Spotify de muziekindustrie er weer bovenop geholpen heeft, maar aan de andere kant irriteert het hen dat zij een steeds kleiner deel van de koek ontvangen. Dat is natuurlijk niet de schuld van de Zweden, maar van de decennia oude auteursrechtstructuren en de onderhandelingstechnieken van de labels, die vijf keer zoveel van elke Spotify-euro krijgen dan de uitgevers/componisten.
Een andere zwakte van het huidige Spotify is diens onvermogen om bij elk liedje de welverdiende songwriting credits te zetten. Eerlijk is eerlijk, ook daar ligt een deel van de schuld buiten de streamingdienst, want het ontbreken van een wereldwijde repertoiredatabase om uit te putten, is toch wel een van de grootste dwalingen van de muziekindustrie in de moderne tijd.
In dit opiniestuk worden de verschillende kanten van de medaille nog eens belicht en toegelicht.

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug