Nieuws

Nieuwsbrief week 37, 2017

Muziekconsumptie jongeren verschuift naar streaming

Een nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau AudienceNet heeft de veranderende muziekconsumptie onder Britse luisteraars in kaart gebracht. Uit het onderzoek, dat in juni werd uitgevoerd onder 3010 respondenten, blijkt dat traditionele radio nog steeds het populairste medium is. Jongeren zijn echter minder trouw dan ouderen. Volgens het onderzoek bedraagt de tijd die 16- tot 19-jarigen naar de radio luisteren slechts 10%, tegenover een landelijk gemiddelde van 43%. In diezelfde groep is streaming goed voor 62% van de muziekconsumptie, bij een landelijk gemiddelde van 24%.
Playlists spelen een belangrijke rol: in de groep 16-19 hebben afspeellijsten een aandeel van 35% in de luistertijd, vergeleken met 20% voor albums en 45% voor individuele tracks. Naarmate de respondenten ouder zijn, gaat de beluistering van albums omhoog, tot een piek van 41% onder de 65+ers.
Spotify is volgens het onderzoek populairder dan YouTube: 51% van de tijd die 16- tot 19-jarigen aan streaming besteden, gaat naar Spotify; 33% is voor YouTube.

 

Facebook zou ‘honderden miljoenen’ overhebben voor licenties

Er is Facebook blijkbaar veel aan gelegen om zijn meer dan 2 miljard gebruikers toe te staan legaal muziek te gebruiken in de video’s die zij online zetten. Naar verluidt werkt de social mediagigant aan een systeem dat auteursrechtelijke werken identificeert, vergelijkbaar met Content ID van YouTube. Ondertussen biedt het volgens bronnen van Bloomberg ‘honderden miljoenen dollars’ aan rechthebbenden om zijn gebruikers toe te staan om auteursrechtelijk beschermde werken te gebruiken.
Bloomberg noemt geen concrete bedragen, maar Music Business Worldwide herinnert eraan dat rechthebbenden van recorded music afgelopen jaar volgens de IFPI gezamenlijk 553 miljoen dollar van video streamingplatforms ontvingen. Als Facebook dat bedrag nagenoeg zou verdubbelen, zou dat wel scheve ogen richting YouTube kunnen opleveren. In meerdere opzichten dus een dubbelslag voor Facebook.

 

Apple Music vernieuwt licentiedeal met Warner Music

Nadat Spotify de afgelopen maanden – na lang onderhandelen – kon aankondigen met alle majors weer meerjarencontracten te hebben afgesloten, maakt Apple Music nu hetzelfde rondje. Een eerste succes is daarbij in de knip: de muziekdienst mag de komende jaren de muziek van Warner Music blijven uitventen. Een soortgelijke deal met Sony Music lijkt aanstaande, hoewel de onderhandelingen met Universal Music waarschijnlijk langer zullen vergen.
Apple Music heeft volgens Billboard met Warner een lager royaltypercentage afgesproken dan onder de vorige deal, hoewel het nog steeds meer betaalt dan zijn grootste concurrent. Bij de start in 2015 kwam Apple Music overeen dat het 58% van zijn inkomsten aan de labels zou afdragen. Het stuurt nu aan op 55%, het percentage dat Spotify voorheen betaalde. De Zweden dragen onder hun nieuwe condities naar verluidt echter 52% af.
Dankzij deze vernieuwde deal is Warner Music nu het eerste major label dat licentieafspraken heeft met alle drie de grote digitale partijen: Spotify, Google’s YouTube en Apple Music.

 

 

Is Chinese streamingdienst QQ Music 10 miljard waard?

Niet onlogisch dat wij ons hier vooral richten op westerse bedrijven, maar in Azië zijn spelers op de markt die zich makkelijk met de ons bekende partijen kunnen meten. De Chinese bedrijven Alibaba en Tencent zijn daar goede voorbeelden van. Laatstgenoemde is het op vier na grootste internetbedrijf ter wereld, na Google, Amazon.com, eBay en Facebook, en tevens de grootste speler op de wereldwijde gamemarkt. Onder diens paraplu vallen verder o.m. media, sociale netwerken, e-commerce en verschillende entertainmentdiensten. Een daarvan is het streamingplatform QQ Music. De waarde daarvan wordt geschat op 10 miljard dollar, slechts 3 miljard minder dan Spotify. In dit artikel wordt die waardebepaling van context voorzien en antwoord gegeven op de vraag: wordt QQ Music met 10 miljard euro op de juiste waarde geschat? Lang verhaal kort: dat ligt eraan… Lees hier meer details over de dienst en over hoe Music Industry Blog tot zijn conclusie kwam.

 

 

Ook interessant:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

SaveSave

terug