Nieuws

Nieuwsbrief week 35, 2017

Beste popauteurs,

Zoals u hier kunt lezen, zijn er onderzoeken gedaan binnen de gevoerde boekhouding van Buma Stemra. Hoewel we verrast zijn door de bekendgemaakte uitslagen van dit onderzoek, lijkt het ons nog te vroeg om als vereniging Popauteurs.nl met een definitief standpunt naar buiten te treden. Simpelweg omdat een aantal stukken waarop de conclusies door het bestuur van Buma Stemra zijn getrokken, nog niet met het bestuur van Popauteurs.nl gedeeld is.
Ik laat u zo spoedig mogelijk het definitieve standpunt van onze vereniging in deze kwestie weten.

Dank voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,
Tom Peters
Voorzitter Popauteurs.nl

Streamingmuziek in 2013 goed voor omzet van $34 miljard

Volgens een nieuw onderzoek van Goldman Sachs zal de muziekindustrie in 20130 wereldwijd $41 miljard omzetten. Zo’n $34 miljard daarvan komt voor rekening van streaming. Van dat bedrag zal $28 miljard afkomstig zijn uit abonnementen en $6 miljard uit advertenties. Nog eens $4 miljard komt van uitvoeringsrechten; fysieke verkoop en downloads leveren samen $700 miljoen op; synchronisaties zijn goed voor $500 miljoen en de resterende $1,2 miljard zijn ‘overige inkomsten’.
Als gevolg van deze ontwikkeling zou de omzet van bijvoorbeeld Universal Music Group in 2030 twee keer zo hoog zijn als nu.

 

 

Royalty’s app BMG mede-ontworpen door songwriters

BMG heeft zijn royalty’s portal MyBMG nu ook uitgebracht als Android- en iOS-app. Die is ontwikkeld in nauwe samenwerking met een team songwriters, waaronder Eurythmics-oprichter Dave Stewart (foto). De app geeft royalty-informatie over de lopende periode, trendanalyses en uitgebreide inzichten in de verdiensten per nummer, land en bron. De huidige versie van de software is gericht op het bieden van publishing-informatie aan de bij BMG aangesloten componisten. Voor het eind van het jaar wordt ook data voor uitvoerenden toegevoegd.

 

 

‘Playlists zullen het albumformat de nek omdraaien’

Spotify-playlists zijn belangrijker dan radio aan het worden om nieuwe muziek onder de aandacht te brengen. Een steeds groter wordend aantal mensen wendt zich tot streaming, maar een aanbod van 40 miljoen tracks kan ook teveel van het goede zijn. Maar als Spotify besluit om zijn gewicht in de strijd te gooien en een liedje op een van zijn veel gevolgde playlists te zetten, dan kan dat zo’n nummer enorm veel nieuwe luisteraars opleveren. Toegegeven, dat kan grote artiesten nog groter maken, maar het kan ook een boost geven aan de carrière van minder bekende acts.
Om kans te maken op zoveel mogelijk playlist-plaatsingen, worden steeds vaker verschillende versies uitgebracht van hetzelfde nummer. Despacito is mede zo’n grote hit geworden, doordat naast de oorspronkelijke versie van Luis Fonsi & Daddy Yankee ook een versie uitkwam met Justin Bieber, een Portugeestalige uitvoering, een salsaversie, een popversie, een urbanversie en niet te vergeten verschillende remixen. In dit interessante artikel geven verschillende ingewijden hun visie op de invloed van playlists en hoe die de toekomst van muziek nog verder zullen veranderen.

 

Ook interessant:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

SaveSave

SaveSave

terug