Nieuws

Nieuwsbrief week 33, 2017

Waarom uitgevers zo’n moeite hebben één songdatabase te bouwen

Toen de twee grootste uitvoeringsrechtenorganisaties van de Verenigde Staten, ASCAP en BMI, onlangs aankondigden dat zij een gezamenlijke liedjesdatabase aan het opzetten waren, werd dat als een ‘halfbakken initiatief’ begroet. Niet lang daarna werd bekend dat ook de twee grootste belangenbehartigers in de branche, industrievertegenwoordiger RIAA en uitgeversorganisatie NMPA, met een soortgelijke exercitie bezig zijn. En zo zijn er nog een paar groepen hun eigen systeem aan het bouwen. Dit overzichtsartikel plaatst ze nog eens in historisch perspectief en analyseert waarom het toch maar niet lijkt te lukken om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en te komen tot één allesomvattende database.

 

Nieuwe financieringsronde van $170 miljoen redt SoundCloud

Het zag er een tijdje slecht uit, maar SoundCloud heeft het tij gekeerd. Dankzij een nieuwe kapitaalinjectie van $170 miljoen, gedaan door investeringsvehikels The Raine Group en Temasek, is de streamingdienst van de ondergang gered. Wel is Alex Ljung als ceo opgevolgd door de van videoplatform Vimeo afkomstige Kerry Trainor. Ljung blijft als bestuursvoorzitter aan het bedrijf verbonden. “All of this together (…) puts our company in a really great position to stay strong and remain independent,” zei Ljung tegenover Billboard. “We see a strong, independent future for the company.”

 

Spotify op weg naar $5 miljard omzet, maar tegen welke prijs?

Als Spotify de huidige groei vasthoudt, heeft het eind 2017 rond de 70 miljoen betalende abonnees op een totaal van bijna 160 miljoen actieve gebruikers, en een jaaromzet van rond de $5 miljard. Dat komt in de buurt van de jaaromzet van Universal Music… Fantastisch nieuws dus, behalve als je naar de winstgevendheid van de dienst kijkt. Lang verhaal heel erg kort: rekening houdend met een gemiddeld verlies van €2,50 à €3,50 per gebruiker (de range waartussen dit bedrag zich de afgelopen vier jaren bewoog) en de nieuwe deals die Spotify onlangs sloot met Universal, Merlin en naar het schijnt met Sony, becijfert Music Business Worldwide dat de dienst dit jaar een bedrijfsverlies zal lijden van tussen de $260 en $410 miljoen. Hoe dit berekend is, valt hier te lezen.
Het artikel eindigt met een positieve noot: ondanks de lagere royaltyafdrachten die Spotify met de labels heeft afgesproken, zal het van de verwachte $5 miljard omzet rond de $3,3 miljard doorbetalen aan rechthebbenden.

 

Ook interessant:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

SaveSave

terug