Nieuws

Nieuwsbrief week 31, 2017

Gemengde reacties op gezamenlijke metadatabase ASCAP en BMI

ASCAP en BMI, de twee grootste uitvoeringsrechtenorganisaties van de Verenigde Staten, werken samen om een gezamenlijke database van muziekwerken op te zetten. Zo proberen ze het ingewikkelde licentieproces transparanter te maken. De geïntegreerde database zal alle metadata (van zowel composities als opnamen) van beide organisaties bevatten, in een poging duidelijkheid te verschaffen over wie welke rechten op een muziekwerk bezit. De verwachting is, dat dit integratieproces eind 2018 gereed is.
De plannen zijn overigens met gemengde reacties ontvangen. Sommigen vrezen dat dit voorstel slechts een gedeeltelijk antwoord op de problemen is. Vooral omdat de andere twee PRO’s, SESAC en Global Music Rights, er niet bij betrokken zijn. De criticasters vrezen dat deze halve maatregel ervoor zal zorgen dat de Amerikaanse overheid het samenstellen van een allesomvattende database naar zich toe zal trekken, en er daardoor ook de controle over krijgt.
Overigens werd ruim een jaar geleden het Open Music Initiative aangekondigd, opgezet door Berklee College of Music’s Institute for Creative Entrepreneurship. Dit soortgelijke initiatief wordt ondersteund door onder meer de drie grootste muzieklabels, Spotify, YouTube, SoundCloud, Netflix en de Franse collectief beheersorganisatie SACEM. Ook dit heeft tot doel om op eenvoudige en transparante wijze inzichtelijk te maken hoe de geldstromen lopen.

 

YouTube Red en Google Play Music waarschijnlijk samengevoegd

Tijdens een panelsessie op de New Music Seminar-conferentie in New York, heeft Lyor Cohen, head of music bij YouTube, min of meer bevestigd dat het bedrijf zijn diensten YouTube Red en Google Play Music gaat samenvoegen in een nieuw muziekstreamingplatform. Hij nam het woord fusie weliswaar niet in de mond, maar gaf wel aan dat het voor de hand ligt om beide diensten samen te voegen. Op dit moment is het muziekaanbod van Google nodeloos ingewikkeld: YouTube Red is de reclamevrije, betaalde variant van YouTube. Bij een abonnement op deze muziekvideodienst krijgen gebruikers gratis toegang tot de muziekdienst Google Play Music. En andersom krijgen Google Play Music-abonnees er YouTube Red gratis bij. In die zin is een samengaan van beide diensten dus alleen maar logisch en kun je je afvragen waarom dat niet al veel eerder gebeurd is.

 

Hoeveel betalen de streamingdiensten nu precies uit?

Toen de data-analisten van Information Is Beautiful vorig jaar bekendmaakten hoeveel streamingdiensten nu eigenlijk per stream betalen, was dat voor velen een eyeopener. Nu ze hun bevindingen geactualiseerd hebben, is dat dus opnieuw interessant. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het hier alleen gaat om het recorded music-deel van de royalty’s, niet om de publishing. Met dat in gedachten, zijn dit de uitbetalingen per stream, gerangschikt van hoog naar laag: Napster betaalt ongeveer 1,67 dollarcent per stream; Tidal 1,10; Apple Music 0,64; Google Play Music 0,59; Deezer 0,56; Spotify 0,38; Pandora 0,11 en YouTube 0,06 dollarcent.
Let wel: daar horen de nodige kanttekeningen bij. Bepaalde variabelen maken elke uitbetaling uniek: diensten met een gratis variant (Spotify) betalen minder dan diensten die alleen voor abonnees zijn (Apple Music); radio-achtige diensten (Pandora) betalen veel minder dan interactieve diensten (Spotify); voor plays in een land met een lage abonnementsprijs krijg je minder dan bijv. in de VS; bij uitbetaling o.b.v. marktaandeel (Spotify) krijg je meer naarmate je meer gestreamd wordt; op platforms waarbij veel van de inkomsten uit advertenties komen, maken het type adverteerder en het seizoen veel uit voor de uitbetaling; doe-het-zelfartiesten krijgen het hele bedrag dat hierboven genoemd wordt, maar artiesten met een platencontract vaak slechts een kwart daarvan.

 

Spotify groeit sneller dan ooit; Amazon is 3e streamingdienst

Zonder het al te zeer aan de grote klok te hangen, is Spotify de 60 miljoen betalende gebruikers gepasseerd. Die informatie is terug te vinden in een zinnetje op de ‘About’-pagina van de muziekstreamingdienst. De laatste bevestiging van het aantal abonnees dateert van begin maart, toen Spotify de 50 miljoengrens passeerde. Dit houdt in, dat er de afgelopen vijf maanden 10 miljoen abonnees bijkwamen; 2 miljoen per maand. Dat is de snelste groei ooit. Spotify is hiermee twee keer zo groot als zijn naaste rivaal, Apple Music, en loopt daarop verder uit. Waar de Zweden in de eerste zeven maanden van dit jaar 15 miljoen gebruikers tot betaling wisten over te halen, waren dat er voor de Amerikanen naar schatting 10 miljoen.
Uit onderzoek van MIDia blijkt echter, dat achter deze twee een andere partij sterk in opkomst is. Amazon is inmiddels de derde muziekstreamingdienst. De e-tailer heeft inmiddels 16 miljoen muziekabonnees, verdeeld over gebruikers van Amazon Prime Music en Amazon Music Unlimited-abonnees. En nog indrukwekkender: die 16 miljoen bevinden zich in slechts vier markten: de Verenigde Staten, Japan, Duitsland en Groot-Brittannië. Spotify en Apple zijn in veel meer markten actief. Een speler om goed in de gaten te houden dus.

 

 

Lekker veel vakantieleesvoer:

 

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

SaveSave

terug