Nieuws

Nieuwsbrief week 18, 2017

Omzet Nederlandse muziekindustrie stijgt door in 2016

NVPI heeft de audiojaarcijfers van 2016 bekendgemaakt. Na de groei met 12,5% in 2015 steeg de omzet van de Nederlandse muziekindustrie vorig jaar opnieuw met 13,1% tot €154,8 miljoen.
Het aandeel digitaal is 60,1% van de totaalomzet, waarbij streaming met 38,2% stijgt naar 54,7% en downloads met 21,5% daalt tot 5,4%. De vinylverkoop blijft stijgen, met 49,4% t.o.v. 2015. Daarmee maakt vinyl 23,9% uit van de totale fysieke markt, die met 5,4% daalt. Mobiel is goed voor 0,3%. De vertegenwoordiger van de internationale muziekindustrie, de IFPI, heeft ook de wereldwijde omzetcijfers bekendgemaakt. Die stegen met 5,9%. Nederland staat qua omzet op de tiende plaats in de wereld.

Lees hier het complete NVPI-persbericht over de jaarcijfers van de Nederlandse muziekindustrie. Het persbericht van de IFPI is hier te vinden.

 

Deezer overweegt transparantere manier van doorbetaling

Een van de grootste successen van streaming in 2016 was, dat er minder weerstand van bezorgde en boze artiesten en componisten leek te zijn, vergeleken met eerdere jaren. Dit heeft met verschillende zaken te maken: de diensten hebben artiesten handreikingen gedaan, meer artiesten halen grotere verdiensten uit streaming en er is meer vertrouwen in het model ontstaan.
Wat echter een hekel punt blijft, is de formule waarop de uitkeringen gebaseerd zijn. Stel: een metalfan streamt alleen maar metal. Als Katy Perry in een bepaalde maand 10% van alle streams voor haar rekening neemt, dan gaat 10% van het abonneegeld van die metalfan toch naar Perry, haar label en publisher. Het alternatief is 'user centric licensing': als een abonnee alleen maar naar Metallica luistert, gaat zijn abonneegeld ook voor 100% naar Metallica. Deezer, na Spotify en Apple Music de op twee na grootste streamingdienst ter wereld, bespreekt dit model momenteel met de muziekindustrie.
De reactie is vooralsnog bemoedigend, maar niet super enthousiast. Lees hier waarom.

 

Apple Music heeft een probleem met millennials

Uit een recent onderzoek van LendEDU (een financieel platform voor studenten), blijkt dat 47% van alle millennials (mensen die geboren zijn tussen beginjaren '80 en beginjaren '00; de grootste generatie in de VS) hun muziek via Spotify beluistert. Slechts 14% van de 6.456 ondervraagde studenten noemde iTunes (wat voor deze gelegenheid zowel Apple Music als downloads betreft). Eveneens 14% zei hun muziek te rippen of illegaal te downloaden.
De voornaamste reden voor de grote voorsprong van Spotify zit hem volgens LendEDU in het delen via sociale netwerken. "Bij Spotify kunnen gebruikers een track, artiest of playlist delen via het platform zelf. Of via Twitter, Tumblr, Facebook, mail, sms, WhatsApp of Google Hangouts. Ook kun je vrienden volgen, zodat je altijd kunt zien waar zij naar luisteren."

 

 

Ook interessant:

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug