Nieuws

Nieuwsbrief week 12, 2017

Beste lezer,

Via de Popauteurs.nl-nieuwsbrief wordt u elke twee weken op de hoogte gehouden van relevante gebeurtenissen in het vakgebied, maar relevanter dan wat in uw eigen vereniging gebeurt, wordt het niet. Daarom deze week een nadere kennismaking met Nijmegenaar Teun Pranger, die sinds vorig jaar zitting heeft in het bestuur van Popauteurs.nl.


Wat is je achtergrond binnen de muziekbranche?

“Ik ben altijd als dj bezig geweest en de laatste jaren ook als producer. Samen met Koen Mestrum vorm ik Keljet (Nijmeegse straattaal voor ‘kerel’), een dj-act die ook optreedt met live-vocalisten en gastmuzikanten. 2016 was een succesvol jaar voor ons. Met onze single Love At First Sight werden we in oktober uitgeroepen tot 3FM Serious Talent. Daarnaast heb ik rechten gestudeerd met een master richting intellectueel eigendom. Mijn scriptie ging over de positie van de dance producer en het wetsvoorstel Auteurscontractenrecht, wat nu een wet is. Daarna ben ik in het onderwijs gaan werken. Ik geef het vak Media- en Entertainmentrecht aan de Fontys Hogeschool en werk daar binnen de minor Dance Industry. Die gaat in op o.a. events, legal-aspecten, geschiedenis en marketing op het gebied van dance.”

Welke specifieke kennis neem je mee naar het bestuur van Popauteurs.nl?

“Mijn juridische achtergrond in combinatie met mijn eigen ervaringen. Ik weet uit de praktijk hoe dingen eraan toegaan en heb ook zelf weleens hele onevenwichtige contracten voorgeschoteld gekregen. Ik ken het enthousiasme dat je voelt als je op het punt staat voor de eerste keer ergens te tekenen, en dat je dan niet altijd even kritisch meer bent. Ik ben de jongste in het bestuur en een vertegenwoordiger van de nieuwere muziekstromingen.”

Voor welke zaken ga jij je de komende jaren hardmaken in het bestuur van Popauteurs.nl?

“Ik heb me altijd kwaad gemaakt over hoe bepaalde zaken gaan in de muziekindustrie. Contractuele voorwaarden, hoe geldstromen lopen, hoe dingen dichtgetimmerd worden, hoe weinig onderhandelingsruimte je hebt als individuele componist/tekstschrijver… Ik wil eraan bijdragen om dat iets beter te maken, door middel van bijvoorbeeld bemiddeling of juridische ondersteuning. Door je aan te sluiten bij een vereniging sta je als auteur in elk geval iets sterker.”

Behalve bij Popauteurs.nl zit je sinds kort ook in het bestuur van de Dutch DJ Foundation. Wat zijn de doelstellingen van die stichting?

“De DDJF is opgericht door de ouders van Nederlandse top-dj’s als Martin Garrix, Hardwell, Oliver Heldens en Julian Jordan. Die zagen bij hun kinderen zoveel gebeuren, dat ze daar iets mee wilden doen. Het uitgangspunt is: ‘een gezonde dj in een gezonde markt’. We richten ons op beginnende dj’s die op het punt staan een contract te tekenen, of het nu een boekingscontract is, een managementcontract of een contract met een label. In dat opzicht is het iets breder georiënteerd dan Popauteurs.nl. Een dj/producer heeft vaak meerdere rollen en is naast componist/tekstschrijver ook uitvoerende. Daarnaast richten wij ons op mentale gezondheid. Wat komt er allemaal kijken bij toeren, hoe ga je om met druk als mensen dingen van je gaan willen, hoe combineer je je carrière met je school, enz. We willen daarin niet betuttelen, maar wel aanzetten om erover na te denken.”

Op welke manier kan Popauteurs.nl profiteren van je activiteiten voor de Dutch DJ Foundation?

“Ik denk dat het een mooie wisselwerking kan zijn. Bij Popauteurs.nl zit enorm veel knowhow. Op het gebied van organisatie, structuur, hoe dingen gaan binnen Buma/Stemra, enz. Popauteurs.nl heeft, omdat het al zolang bezig is, echt wel wat zaken voor elkaar gekregen. Ik vind het heel fijn om daar iets aan te kunnen bijdragen, maar kan er ook veel van leren. Pop en dance zijn twee verschillende werelden, die elkaar mooi aanvullen.”

 

Kijk op onze website www.popauteurs.nl hoe je snel met ons in contact komt!

terug